1. Återfå rytmen

Det kan kännas tungt att börja träna igen efter ett uppehåll. Det kan till och med ta emot att ge sig ut och springa. Med hjälp av de här tre tipsen kan du dock snabbt komma i gång igen.

18 maj 2010

Avsätt ett par timmar till att gå igenom sensommarens träningsplanering. Vad har du lust att göra de kommande månaderna? Samma saker som du brukar göra? Eller ska träningsuppehållet bli startskottet till att förverkliga en dröm som du haft sedan länge?

Många människor har en tendens till att följa samma träningsrutiner år efter år utan att egentligen tänka igenom om den valda idrottsgrenen verkligen är den man brinner för. Det finns knappast något mindre motiverande än att ägna sig åt en motionsform som man inte brinner för till 100 procent.

Därför är det första steget för att komma igång efter ett träningsuppehåll att man noga tänker igenom vilken träningsform man vill ägna sig åt. Visar det sig att man innerst inne inte gillar att cykelträna på hösten så bör man ändra träningsvanorna och satsa på en annan motionsform – t.ex. löpning eller simning.

Gå ev. med i en klubb. Det kan hjälpa dig att komma i gång. Motivationen kan också öka om man tränar ihop med andra.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: