© Colourbox

Måste man ha värk för att få resultat?

Jag har hört att det ska göra ont i kroppen efter ett träningspass för att det ska ha någon effekt. Stämmer det?

Nej, det är en myt att det måste göra ont för att det ska göra gott. Det är helt naturligt att ha lite ont dagarna efter ett träningspass, och det är ett tecken på att kroppen utvecklar sig. Men

träningsvärk

behöver inte alltid vara bra.

Man kan föreställa sig ett scenario där du har extremt ont i flera dagar, trots att du inte har fått ut så mycket av träningen. Om du t.ex. inte är van vid att styrketräna behövs det inte mer än 2 x 10 knäböjningar med tunga vikter för att du ska röra dig som en gammal gubbe dagarna efteråt – på grund av att din kropp inte är van vid vikterna.

På samma sätt kan en erfaren löpare få extremt ont i sätet och låren efter att ha spurtat tre gånger nedför en backe – av den enkla anledningen att kroppen plötsligt använder andra muskler.

Om du vill vara säker på att du doserar träningen rätt, så bör du föra träningsdagbok. Notera efter varje pass vad du har gjort, hur länge du har hållit på, antal upprepningar och intervaller osv. Sedan kan du öka belastningen gradvis, och därmed minskar risken att du får en obehaglig träningsvärk.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: