Och nu då? Du har korsat mållinjen och nått ditt stora mål. Vad ska du sikta på härnäst?

Vilken blir min nya målsättning?

Jag sprang nyligen ett maratonlopp, vilket var häftigt. Men efter att jag nådde mitt stora mål för i år känns det som om jag hamnat i ett tomrum. Hur kommer jag vidare?

15 augusti 2013 av Jannik Petersen

Många känner säkert igen den känsla av tomhet som du har just nu. Och det gäller oavsett vilken utmaning man bestämt sig för att genomföra och träna inför.

När ett mål är uppnått kan man plötsligt känna att drivkraften i träningen är borta, det finns ingen dröm att uppnå eller något datum då formen ska vara på topp. Och formkurvan kan dala snabbt om man inte ser upp.

Den bästa lösningen är att sätta upp ett nytt mål direkt. Det behöver inte innebära en större utmaning än det förra – ultralopp eller triatlonlopp som pågår i 8–10 timmar är inte de enda mål som finns att sikta på. Kortare tävlingssträckor är minst lika bra för motivationen.

Ett

maratonlopp

kräver som bekant månader av förberedelser, så kanske har du nu mer lust att prioritera fartträning under den kommande perioden och t.ex. sikta på att göra en stark insats på 5 eller 10 km.

Eftersom du har skaffat dig en bra råstyrka och uthållighet så har du en bra grund att stå på om du vill få upp farten. Maraton är för många ett ensamprojekt, och därför kan det vara läge att fundera över om din nästa utmaning ska ha en mer socialt aspekt, där du tränar och tävlar ihop med kompisar. Målet kan t.ex. vara en äventyrstävling, stafett eller något liknande.

Kanske vill du prova på något helt nytt – t.ex. ett av alla de backlopp som finns härhemma och utomlands.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: