Varför går man in i väggen?

Vad är det egentligen som händer i kroppen när man går in i väggen under ett maratonlopp?

28 juni 2013 av Jannik Petersen

Den beryktade ”väggen” är ett känt fenomen i maratonsammanhang. Men man kan gå in i väggen även i andra idrottsgrenar om man anstränger sig hårt i cirka två timmar.

Efter ett par timmars hård fysisk aktivitet har kroppen förbrukat sina kolhydratdepåer (sockerämnen) och tvingas i stället hämta energi från sina fettdepåer.

Att använda fett som energi är mer ansträngande för kroppen eftersom processen kräver mer syre jämfört med glykogenförbränning – och musklerna behöver mer syre när man t.ex. löper eller cyklar. Därför går man in i väggen.

En del sänker farten medan andra tvingas stanna. Rätt träning gör att man kan undvika mötet med väggen.

Så undviker du att gå in i väggen

Träna ofta: Träning förbättrar kroppens förmåga att lagra kolhydrater och förbränna fett utan att man blir lika trött av de processerna.

Långa rundor: Ett viktigt inslag i träningen är långpassen. Då vänjs kroppen vid att vara i gång länge och du får känna hur det känns när sockerdepåerna sinar.

Drick längs vägen: Om du ska delta i ett lopp som pågår längre tid än två timmar bör du träna på att dricka sportdryck. Det tar tid att hitta en dryckesblandning som magen kan tåla.

Jämnt tempo: Om du håller en jämn och bra fart så går det åt mindre kolhydrater och energiförbränningen blir stabilare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: