© Istock

Varför är fartlek så effektivt?

Jag har börjat att följa ett löpträningsprogram där bl.a. fartlek finns med på schemat. Men vad är fartlek egentligen bra för?

Fartlek går ut på att man växlar tempo under löprundan så att man varierar mellan snabba och långsamma avsnitt. De snabba perioderna kan bestå av korta ryck mellan trafikljus, spurter upp till backkrön eller lite längre tempoökningar på 3–6 minuter där man ligger precis på mjölksyratröskeln.

Alla olika tempon gör att fartleken blir extremt allsidigt och effektivt. Dessutom föredrar många löpare fartlek istället för vanlig intervallträning eftersom träningsformen styrs av omgivningen och humöret och inte av gps-klockan.

Fartlek för nybörjare – klicka här och få ett program!

Därför är fartlek bra:

  • Effektivt: Under ett tufft fartlekspass tränas både uthållighet, kondition och teknik.
  • Skonsamt: Du kommer aldrig upp i maxtempo, när skaderisken annars brukar vara stor. Till skillnad från intervallträning tar du inga stillastående pauser utan joggar i lugn och ro mellan de snabba löpavsnitten.
  • Intuitivt: Landskapet och ditt humör bestämmer var du ska springa. Du behöver inte planera något på förhand.
  • Roligt: Fartlek styrs av ditt humör och många upplever att det inte är lika pressande som ett intervallpass. Det är även bra om ni är fler som löper tillsammans så att ni kan turas om att bestämma sträcka och tempo.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: