Undvik håll med det här enkla knepet

Håll i sidan kan bli irriterande på löprundan, men med det här enkla kroppsknepet är det något du kan slippa. Läs om knepet som kan göra dig fri från den krampande känslan i sidan.

19 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Irriterande sidohåll kan förstöra den bästa löptur och tvinga dig att stanna och gå åt sidan. Men det är faktiskt möjligt att bli av med den stickande känslan.

De flesta människor andas ut när deras högra fot träffar marken. Det ger ett tryck på levern som är placerad på höger sida. Detta får levern att pressa sig mot mellangärdet och skapa en obehaglig känsla i sidan.

Genom att istället andas ut när vänster fot träffar marken skapar du utrymme för levern och slipper det obehagliga trycket mot mellangärdet.

Det finns många teorier om varför håll i sidan uppstår och förslagen till lösningar är därför också många. En del forskare menar att en krökt rygg kan ge håll – så räta på ryggen och andas vid rätt tidpunkt.

Vi hoppas att det här knepet fungerar för dig.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: