© iStockphoto

Tre tips som lugnar dina NERVER inför loppet

Såväl debutanter som erfarna proffs kan vara nervösa inför ett lopp. Här är tre enkla knep som lugnar dina nerver.

16 augusti 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Hjärtat slår frivolter, benen känns som bly och munnen är snustorr.

De flesta känner säker igen nervositeten inför ett lopp, men i stället för att frukta sina tävlingsnerver så bör man, enligt forskningen, försöka att se dem som ett tecken på att man tar sig själv och sin löpning på största allvar. Att man inte är likgiltig. Här är tre enkla tips på hur du lugnar nerverna.

1. Skapa fasta rutiner Fördelen med att ha rutiner är att de stärker känslan av att man har kontroll över situationen. En studie vid University of Gloucestershire med deltidsprofessionella fotbollsspelare visade en kraftigt minskad nervositet bland de spelare som fick utföra vissa specifika rutiner inför en match. Det spelar inte så så stor roll vad rutinerna består av, huvudsaken är att de gör så att man får en positiv inställning.

2. Se nervositet som spändhet I stället för att frukta nervositeten och kämpa för att få den att försvinna, så är det bättre att se på det ur en annan vinkel. Enligt en studie vid Harvard Business School kan man helt enkelt säga till sig själv: ”Jag är spänd!” Det kommer att ändra din inställning från ett negativt ”tänk” till ett positivt.

3. Förstärk ditt kroppsspråk En studie vid Columbia University och Harvard University visar att personer som ändrar sin kroppshållning, så att de står med power pose händerna i sidorna och bröstkorgen upplyft, både känner sig mer självsäkra och ökar sin testosteronnivå i kroppen samtidigt som kortisolnivån sjunker.

Källa: European Journal of Sport Science, Journal of Experimental Psychology, Psychological Science

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: