© Jakob Helbig

Tre tips som ger bättre löpekonomi

Löpekonomin beror på en rad olika faktorer. Några av dem kan du inte göra något åt, men de flesta kan du i hög grad träna på.

Löpteknik och kroppsbyggnad: Sättet du löper på – din så kallade löpteknik – har en viss betydelse för löpekonomin. I synnerhet kan nybörjare ha nytta av att rätta till tekniska misstag som långa steg eller kraftiga vridningar av överkroppen. Många övervärderar dock teknikens betydelse för löpekonomin; det gäller särskilt erfarna löpare. Däremot betyder kroppsbyggnaden mycket för löpekonomin.

En studie av kenyanska elitlöpare visade att kenyanernas effektiva löpekonomi bl.a. beror på utformningen av deras underben. Kenyanerna har tunna underben och de gör därför av med mycket mindre energi när de för benen fram och tillbaka medan de springer.

Elasticitet: En annan faktor som påverkar löpekonomin är de elastiska egenskaperna i musklerna och senorna. Varje gång man landar på foten så lagras det energi i senorna som friges vid det efterföljande avstampet. Liknande en känguru. Ju mer energi man kan lagra, desto mindre energi går det åt att utveckla kraft i det följande löpsteget. Till skillnad från kroppsbyggnaden kan de elastiska egenskaperna i senorna tränas och utvecklas genom t.ex. explosiv styrketräning.

Stabilitet: En bra stabilitet runt fotleder, knän, höfter, mage och ländrygg gör att kraften från avstampet fortplantas direkt i rätt riktning utan att energin slösas bort på vägen. Samtidigt är det viktigt med en bra rörlighet i höftlederna, eftersom benets rörelser hämmas om man är för stel. Både stabilitet och rörlighet kan bli betydligt bättre med hjälp av balans- och stabilitetsträning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: