© Jakob Helbig

Tre tips i jakten på nytt personligt rekord

Några få sekunder kan bli avgörande i din jakt på nytt personligt rekord i nästa motionslopp. Här får du tre tips inför loppet som gör att du kan spara tid och kraft som kan leda fram till ett nytt personbästa.

14 juli 2014 av Peter Bollerup Andersen

Det handlar inte bara om lungkapacitet och råstyrka om du ska lyckas sätta nytt personbäste i ett motionslopp. Det handlar i hög grad också om att vara taktiskt smart. Följer du några få enkla råd kan du tjäna många sekunder helt gratis. Och det kan i slutändan visa sig vara skillnaden på att göra en bra tid och att sätta ett nytt personbästa. Här är tre bra tips under själva loppet.

Ligg i lä Efter startskottet handlar det först och främst om att hitta en bra rytm och spara kraft. Undvik därför att ligga i täten i onödan. Pröva i stället att placera dig så strategiskt som möjligt bakom eller vid sidan av dina konkurrenter, så att du får skydd för vinden. Det låter kanske som en bagatell, men om du löper i rak motvind så gör du av med cirka fem procent mer energi – och det kan straffa sig på slutet.

Haka på andra Om målet t.ex. är att du ska ta dig under 45 minuter på milen, så handlar det om att hålla ett tempo på 4:30 min/km hela vägen. Om det finns andra löpare som siktar på samma tid, så haka på dem och låt dem vara farthållare. Då behöver du inte titta på klockan hela tiden och det är ett smart sätt att få bra farthållning.

Sätt in en slutspurt Även om formen är på topp och du har massor av energi i kroppen, så är tålamod en dygd. Du behöver inte vara orolig för att du inte ska hinna ge full gas innan mållinjen – det kommer du garanterat att göra! Håll dig till ditt planerade tempo och öka sedan farten under de sista 2–3 km – eller kanske bara de sista 200 meterna före mållinjen.

Logga in som prenumerant här och få många fler tips till ditt livs lopp.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: