© Getty Images.

Tre bra tips: Bli en snabb stadslöpare

Du förvandlar inte bara tråkig restid till skön träningstid. Om du utnyttjar stadens alla möjligheter optimalt kan du även få upp pulsen rejält.

13 augusti 2014 av Claus Cancel.

Många löpare drömmer om att springa alla sina löprundor i vacker natur med skön fågelsång som stämningshöjare.

Verkligheten kan dock vara en helt annan när jobb, dagishämtning och diverse sysslor ska hinnas med. Men då är det en fördel att man ofta har staden precis utanför dörren. Stadslöpning är nämligen mycket bättre än sitt rykte, och det finns massor av möjligheter att spara tid, få härliga upplevelser och inte minst få ett effektivt träningspas på köpet.

Här är tre tips för stadslöpare:

Löp till jobbet Oavsett om du bor eller jobbar i stan så kan du göra en del av din transporttid till träningstid genom att springa en bit, eller hela vägen till och från jobbet. Kliv t.ex. av bussen ett par hållplatser före din arbetsplats och spring resten av vägen. Om du inte har möjlighet att duscha på jobbet, så kan alternativet vara att bara springa hem från jobbet eller ta bussen och kliva av några hållplatser före din slutstation.

Fördelen med att göra transporttid till träningstid är att du kan utnyttja tiden effektivare. Om det tar en halvtimme till jobbet i vanliga fall, men 45 minuter om du springer så får du alltså en kvart längre träningstid ”på köpet”. Inte illa med tanke på hur värdefull varje minut är till vardags då dagishämtning, jobb, fritidssysslor och mycket, mycket annat står på schemat.

Intervaller mellan trafikljus I stället för att bli irriterad över att trafikljusen aldrig slår om gäller det att utnyttja dem på rätt sätt. Om det t.ex. dyker upp 3–4 trafikljus efter varann längs din löprunda, så springa intervaller mellan dem och stanna upp vid varje vägkorsning oavsett om det är grönt eller inte. Det gör att du får vila en stund så att du kan öka farten ännu mer under nästa intervall. Därmed förvandlas vägkorsningarna från irriterande hinder till välkomna vilopauser.

Löp ikapp med pendlarna Om du springer i rusningstid kommer du troligen att vara bland de som tar sig fram snabbast i stan. Välj ut en buss eller en bil som ska i samma riktning som du och löp sedan i kapp med fordonet. Om din löprunda stämmer överens med fordonets väg så kommer du att se samma buss eller bil på flera platser – och kanske tar du hem segern till slut.

Ladda ned hela stadslöparens överlevnadsguide här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: