Träningsråd: Markus Torgeby

Markus Torgeby har tillhört den svenska långdistanseliten i många år. På halvmaraton har han gjort 1:07 och på milen drygt 30 minuter. Nuförtiden är han anlitad både som föreläsare och löptränare.

Nybörjare Spring inte bara med benen – använd huvudet också. Löpning behöver inte vara så komplicerat; det är bara att ge sig ut och njuta. Många gör misstaget att de kör alldeles för hårt i början; då blir det inte speciellt roligt att springa efter ett tag. Löpningen får inte bli ett tvång!

mer erfarna Öka löptempot och mängden gradvis. Och kör aldrig två likadana träningspass i rad. Det gör både att träningen blir mer varierad och att det blir lättare att motivera sig till att träna både mer och hårdare. Och det bästa av allt är att du kan hålla motivationen på topp även när du hållit på ett tag. Att sätta upp ett mål kan också vara bra. Målet behöver inte vara en tävling; det kan lika gärna vara att nästa träningspass ska bli det bästa du någonsin gjort.

Rutinerade Periodisera din träning. Det vill säga att du planerar träningen och anpassar den till just dina mål. Och så det viktigaste av allt: våga vila! När jag besökte Tanzania och tränade med afrikanerna för några år sedan visade det sig att löparna därnere var extremt duktiga på att vila. Att träna kan alla göra; men att vila i tid och att lyssna på kroppen innan en eventuell skada uppstår – det är det som är det svåra.

Personligt Löp på mjukt underlag. Det är en personlig erfarenhet som jag praktiserar så ofta jag får tillfälle. Mjuk och varierande terräng innebär mindre skaderisk, samtidigt som upplevelsen i naturen ökar löplusten. Jag tränar t.ex. ofta i fjällterräng.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: