© Colourbox

Träningsråd: Kjell-Erik Ståhl

Kjell-Erik Ståhl är en levande legend inom svensk friidrott. Orienterare från början innan han slog igenom som långdistanslöpare. Fyra i VM i maraton 1983. Svensk rekordinnehavare i maraton (2:10:38).

Nybörjare Träna alternativt. Bollsporter, cykling eller simning är bra exempel på aktiviteter som alla borde hålla på med mer. Det ger både kondition och styrka samtidigt som det är roligt. Har man ett stillasittande arbete är det extra viktigt.

mer erfarna Träna i kuperad terräng. Det ger både styrka och spänst samtidigt som konditionen förbättras. Backpass kan också vara bra att lägga in med jämna mellanrum när man har skaffat sig en viss löperfarenhet. Att springa upp och ned i en lagom brant backe ställer höga krav på muskelarbetet. I mitt fall fick jag backträningen på köpet eftersom jag helst löptränade i skogen. Det blev en form av fartlekspass där tempot varierade beroende på hur terrängen såg ut.

Rutinerade Träna kontinuerligt. Ju mer du tränar, desto bättre blir du. Min erfarenhet är att det krävs en helhjärtad satsning för att utvecklas optimalt. En kombination av många, långa och hårda löppass är nyckeln till framgång. Och att lyssna på kroppen i tid så att man undviker skador. En stor anledning till att jag kunde träna så mycket som jag gjorde var att jag löpte på varierade underlag – oftast i terrängen. Det gav en styrka i benen som jag hade nytta av även på asfalt.

Personligt Jag brukade köra ett testlopp en och en halv vecka före ett viktigt långlopp. Tre mil i kuperad terräng var en bra värdemätare på hur bra form jag var i. Testet stämde oftast överens med hur det gick senare i loppet.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: