Cookie- och Sekretesspolicy
Träningsråd: Kjell-Erik Ståhl

Träningsråd: Kjell-Erik Ståhl

Kjell-Erik Ståhl är en levande legend inom svensk friidrott. Orienterare från början innan han slog igenom som långdistanslöpare. Fyra i VM i maraton 1983. Svensk rekordinnehavare i maraton (2:10:38).

Föregående Sida 5 av 5
  • Aktiv Träning nr. 8, 2011

Nybörjare
Träna alternativt. Bollsporter, cykling eller simning är bra exempel på aktiviteter som alla borde hålla på med mer. Det ger både kondition och styrka samtidigt som det är roligt. Har man ett stillasittande arbete är det extra viktigt.

mer erfarna
Träna i kuperad terräng. Det ger både styrka och spänst samtidigt som konditionen förbättras. Backpass kan också vara bra att lägga in med jämna mellanrum när man har skaffat sig en viss löperfarenhet. Att springa upp och ned i en lagom brant backe ställer höga krav på muskelarbetet. I mitt fall fick jag backträningen på köpet eftersom jag helst löptränade i skogen. Det blev en form av fartlekspass där tempot varierade beroende på hur terrängen såg ut.

Rutinerade
Träna kontinuerligt. Ju mer du tränar, desto bättre blir du. Min erfarenhet är att det krävs en helhjärtad satsning för att utvecklas optimalt. En kombination av många, långa och hårda löppass är nyckeln till framgång. Och att lyssna på kroppen i tid så att man undviker skador. En stor anledning till att jag kunde träna så mycket som jag gjorde var att jag löpte på varierade underlag – oftast i terrängen. Det gav en styrka i benen som jag hade nytta av även på asfalt.

Personligt
Jag brukade köra ett testlopp en och en halv vecka före ett viktigt långlopp. Tre mil i kuperad terräng var en bra värdemätare på hur bra form jag var i. Testet stämde oftast överens med hur det gick senare i loppet.

Föregående Sida 5 av 5

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Test: Vilken typ av löpare är du?

Test: Vilken typ av löpare är du?

Löpning |

Testa dig själv och ta reda på vilken ...

Vilken typ av löpare är du?
Är du redo för maraton?

Är du redo för maraton?

Marathon |

Kommer du någonsin att kunna springa ...

Till testet
Räkna ut din halvmaratontid

Räkna ut din halvmaratontid

Halvmarathon |

Hur snabbt kan du springa halvmaraton? ...

Räkna ut din sluttid
Kom i gång med löpning - NU!

Kom i gång med löpning - NU!

Löpning |

Löp 5 km redan om 12 veckor. Om du ...

Kickstarta löpningen
Löpning kan ge sämre andedräkt

Löpning kan ge sämre andedräkt

Fråga oss |

Speciellt under långa löprundor kan det ...

Läs mer
Nytt
Fem vinterlopp du bara måste springa

Fem vinterlopp du bara måste springa

Löpning |

Har du tappat lusten att springa under ...

Läs mer
Trail: 9 OCR-hinder du kommer att älska

Trail: 9 OCR-hinder du kommer att älska

Traillöpning |

Här får du några bra tekniktips som gör ...

Läs mer
Pete är verklighetens Forrest Gump

Pete är verklighetens Forrest Gump

Löprekord |

En 29-årig amerikan har satt ett nytt ...

Läs mer
Sex bra skäl till att löpträna på vintern

Sex bra skäl till att löpträna på vintern

Löpning |

Under vintermånaderna kan det vara ...

Läs mer
Världens 10 mest unika marathonlopp

Världens 10 mest unika marathonlopp

Marathon |

Här är 10 av världens häftigaste ...

Läs mer