Cookie- och Sekretesspolicy
Träningsråd: Anders Szalkai

Träningsråd: Anders Szalkai

Anders Szalkai var Sveriges bästa långdistanslöpare i slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet. Han har vunnit flera svenska mästerskap och deltagit i både OS och VM. Vann Stockholm Marathon 2001. Pers. rekord: 2:12:43. Idrottslärare.

Föregående Sida 3 av 5 Nästa
  • Aktiv Träning nr. 8, 2011

Nybörjare

Pröva på olika aktiviteter och ha kul när du tränar. Och vill du satsa på löpning så är det viktigt att löpningen blir ett naturligt inslag i träningen. Ju längre löpsträckor du satsar på, desto tidigare bör du börja inriktningen. Gå gärna med i en klubb så att du får bra sparring på träningspassen. Sedan finns det massor av bra träningsprogram i olika löpartidningar och på Internet, t.ex. på marathon.se.

mer erfarna

Fortsätt att träna varierat. Spring gärna i skogen så att träningspassen både blir omväxlande och roliga. Även efter några års regelbunden träning är det viktigt att träningen anpassas till den distans man satsar på. Det krävs t.ex. många års regelbunden träning för att kroppen ska utvecklas optimalt för en maratonlöpare.

Rutinerade

Tävla dig i form. Ett alternativ till att träna hårt tillsammans med andra löpare är att tävla sig i form. Vill du bli en snabbare löpare, oavsett distans, så är tävlingar ett utmärkt tillfälle att pressa sig lite extra och därmed utveckla sin löpkapacitet. När jag satsade som mest körde jag gärna också något testlopp veckorna före mina huvudmål. Det stärkte mig både fysiskt och mentalt. Gjorde jag t.ex. en viss tid i testloppet, så visste jag också på ett ungefär hur maratonloppet skulle gå.

Personligt

För vissa individer kan det löna sig att börja satsa tidigt om man vill bli så bra som möjligt på t.ex. maraton. I mitt fall började jag löpträna regelbundet vid 13 års ålder. Redan då visste jag att det var löpning som jag ville hålla på med. För mig fungerade det bra att gradvis vänja kroppen under många år för att till slut prestera optimalt på längre och längre sträckor. Men det gäller att ha tålamod och lyssna på kroppen för att man ska fortsätta utvecklas.

Föregående Sida 3 av 5 Nästa

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Test: Vilken typ av löpare är du?

Test: Vilken typ av löpare är du?

Löpning |

Testa dig själv och ta reda på vilken ...

Vilken typ av löpare är du?
Är du redo för maraton?

Är du redo för maraton?

Marathon |

Kommer du någonsin att kunna springa ...

Till testet
Fem vinterlopp du bara måste springa

Fem vinterlopp du bara måste springa

Löpning |

Har du tappat lusten att springa under ...

Läs mer
Räkna ut din halvmaratontid

Räkna ut din halvmaratontid

Halvmarathon |

Hur snabbt kan du springa halvmaraton? ...

Räkna ut din sluttid
Kom i gång med löpning - NU!

Kom i gång med löpning - NU!

Löpning |

Löp 5 km redan om 12 veckor. Om du ...

Kickstarta löpningen
Nytt
Fem vinterlopp du bara måste springa

Fem vinterlopp du bara måste springa

Löpning |

Har du tappat lusten att springa under ...

Läs mer
Trail: 9 OCR-hinder du kommer att älska

Trail: 9 OCR-hinder du kommer att älska

Traillöpning |

Här får du några bra tekniktips som gör ...

Läs mer
Pete är verklighetens Forrest Gump

Pete är verklighetens Forrest Gump

Löprekord |

En 29-årig amerikan har satt ett nytt ...

Läs mer
Sex bra skäl till att löpträna på vintern

Sex bra skäl till att löpträna på vintern

Löpning |

Under vintermånaderna kan det vara ...

Läs mer
Världens 10 mest unika marathonlopp

Världens 10 mest unika marathonlopp

Marathon |

Här är 10 av världens häftigaste ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män