Så lätt kommer du i gång med traillöpning

Löpning i naturen – också kallat traillöpning – blir allt populärare. Här är fem bra tips om hur du ska göra för att komma i gång med traillöpning.

27 oktober 2014 av Martin Kreutzer.

Traillöpning är populärare än någonsin. Den populära löpformen sker på små skogsstigar, upp och ned för backar, över ängar och andra mer eller mindre krävande underlag. Vill du också pröva krafterna med traillöpning, så följer här fem bra tips som gör att du lätt kan komma i gång.

Fem tips som ger dig en kickstart med traillöpning

1. Ta på dig löparkläderna och ge dig ut och spring Bry dig inte om ifall du inte har införskaffat den senaste löputrustningen. Det är inte nödvändigt att köpa en massa prylar för att komma i gång med traillöpning. Vanliga träningskläder duger bra i början och du kan alltid uppgradera klädgarderoben senare om du blir biten av traillöpning.

Undvik dock att ta på dig dina tunnaste träningskläder. Traillöpning innebär att du utsätts för både lerstänk och trädgrenar som slår emot dig och kan riva hål i plaggen.

2. Välj en säker lekplats Det kan vara lockande att söka sig till de mest otillgängliga naturområdena, men kom ihåg att tänka på säkerheten. Fler än en traillöpare har sprungit vilse på en runda som därmed blivit längre och mycket jobbigare än planerat. I synnerhet om varken konditionen eller orienteringsförmågan är bra så är det viktigt att hålla till i ett geografiskt avgränsat område i början som man känner till relativt bra.

Dessutom behöver ett skogsområde inte vara särskilt stort för att det ändå ska erbjuda många inspirerande trailrundor. Även i det minsta skogsparti kan du med lite kreativitet hitta en kort och bra runda som du kan springa några gånger.

3. Köp en vandringskarta En karta är inget måste, men den kan vara bra att ha om du är lite osäker på var du befinner dig. Förvänta dig inte att din mobil alltid har täckning i skogen. En vandringskarta är därför en utmärkt säkerhet. Med en karta i handen lär du dig snabbt att läsa allt från höjdkurvor till avstånd. Och kartan gör att du kan hitta helt nya löprundor.

4. Skaffa en löparkompis En träningskompis är alltid bra att ha. Det gäller i synnerhet när du springer i skogen där en social samvaro ökar träningsmotivationen. Med en träningskompis har man dels någon att dela upplevelserna med, dels blir träningen effektivare om man är flera som pushar varandra. Då kan man t.ex. tävla om att komma först upp till ett backkrön och turas om att ligga först och välja roliga, utmanande spår.

Dessutom är det mindre risk att man springer vilse om man är flera. Att samåka till nya outforskade skogsområden – eller kanske till traillöpningstävlingar – är andra fördelar.

5. Träna även på vardagarna Beroende på var du bor så kan det vara mer eller mindre svårt att hitta bra trailrundor i närheten. En lång trailrunda på helgen räcker inte för att komma i bättre form. Om du inte har möjlighet att springa flera gånger i veckan i skogen så kan du komplettera med löpning på andra underlag. Ju bättre tränad du är, desto mer får du ut av din traillöpning.

Logga in här och ta del av alla bra tips om prylar, teknik och träningspass.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: