© Andreas Mikkel Hansen

Löpexpertens trailtips

Ta del av sex konkreta tips från en erfaren traillöpare och bli en löparkung i skogen.

13 juli 2012 av Jannik Petersen

Moses Löfstad är en van terränglöpare. Han tränar ofta i skogen inför viktiga ultralopp och han har också deltagit i Trailrun Worldmasters som är ett sex mil långt terränglopp.

Små steg

Om du löper med små steg så minskar risken att du ska vricka dig. Små steg är också mer energiekonomiskt i terrängen.

Bättre balans

Om det lutar brant utför så kan du använda armarna för att hålla balansen. Med armarnas hjälp får du bättre kontroll.

Luta dig framåt

Kämpa inte emot backen utan luta dig lite framåt när det bär utför. Det ger en smidigare löpstil.

Hoppa över

Undvik att trampa på stubbar och fallna trädstammar om du kan. De kan vara hala och vassa.

Mitt på

Om du tvingas kliva på en trädstam så försök att placera mittfoten på stammen – och inte hälen som lättare halkar undan.

Undvik rivsår

Om du viker av från stigar och mountainbikespår så är det viktigt att ha långa strumpor. De skyddar benen mot vassa grenar med mera.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: