Lidingöloppet 2010 konkurrence sommer natur
© www.ensvenskklassiker.se

Tävlingar gör dig till en bättre löpare

Löptävlingar är bra både mentalt och fysiskt. Du blir bättre på att pressa dig själv och du orkar löpa snabbare under längre tid.

Mentala effekter

  • Det är roligt att vara med i en tävling. Stämningen, publiken och tävlingssituationen gör att en löptävling blir ett skönt avbrott från den vanliga träningslunken.

  • Motivationen ökar och träningen blir effektivare och mer regelbunden om du har något att sikta mot.

  • Tävlingar gör att du pressar dig mer än du är van vid. Det stärker dig mentalt så att du blir bättre på att mobilisera alla dina krafter.

  • Du lär dig att sätta mål och träna efter en plan. Det är viktiga egenskaper för att man ska lyckas. Och det gäller inte bara i löpskorna.

  • Tävlingen ger ett bra kvitto på din löpförmåga. Det har du användning av när du vill se hur formkurvan utvecklas.

  • Vill du prestera optimalt så bör du ställa upp i flera tävlingar. Ju mer erfarenhet du får, desto bättre blir du på att disponera dina krafter, förstå kroppens signaler och pressa dig själv.

Fysiska effekter

  • Tävlingssituationen gör att kroppen utsöndrar adrenalin, vilket är ett hormon som förbättrar din prestationsförmåga så att du kan löpa snabbare än du brukar.

  • Tävlingar kan liknas vid extra långa och tuffa tempopass. Kroppen pressas över mjölksyragränsen, vilket gör att mjölksyratröskeln höjs, dvs. gränsen för när musklerna surnar till kommer senare.

  • Under långa lopp förbättras uthålligheten i musklerna (främst lår och vader). Därmed kan du löpa längre utan att benen stumnar.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: