Vill du springa lite snabbare? Då ska du ta kortare steg.
Vill du springa lite snabbare? Då ska du ta kortare steg. © Colourbox

Ta kortare steg och bli en bättre löpare

Vill du löpa snabbare, spara energi och minska risken för skador? Då har vi några riktigt bra tips till dig.

2 mars 2017 av Christian Thestrup

Många löpare tror att de kan springa snabbare om de tar längre steg. Men även om det kan verka logiskt, så stämmer det inte riktigt. Om du ska springa snabbare måste du nämligen öka frekvensen och i stället ta flera korta steg.

Det visar en studie från East Carolina University i USA. Där lät några forskare ett antal löpare först löpa i en viss hastighet med 10 procent längre steg än normalt, och därefter fick de löpa med 10 procent kortare steg än normalt. Under bägge passen fick löparna landa på hälen resp. på mittfoten – populärt kallat framfotslöpning.

Kort är bra

Resultatet var att belastningen minskade på fötter och ben när steglängden blev kortare. Det gällde särskilt för de löpare som samtidigt landade på mittfoten, vilket stämmer bra överens med andra studier som har visat att framfotslöpning minskar belastningen på knäna och minskar risken för skador som t.ex. benhinneinflammation.

Studien från East Carolina University visar dessutom att deltagarna löpte effektivare om de tog fler, men kortare, steg. De ödade helt enkelt mindre energi på att löpa, medan det motsatta var fallet när steglängden ökade.

Om du vill springa snabbare, göra av med mindre energi och minska risken för skador, så ska du alltså ta fler, men kortare, steg. Den optimala frekvensen ligger på 160–180 steg per minut.

Behöver du hjälp?

Är du redo att förändra din löpstil och ta fler och kortare steg? Just nu kan du få det kritikerrosade systemet, SHFT ONE, tillsammans med Aktiv Träning. SHFT ONE är en digital löptränare som mäter din steglängd, din hastighet, hur många steg du tar i minuten, din fotisättning – och mycket mer.

Via en specialdesignad SHFT-pod på skon, och en medföljande app, blir du guidad så att din teknik blir bättre, du blir en snabbare löpare och din risk för skador minskar.

Läs mycket mer om SHFT ONE och det unika erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: