Kvinna springer förbi en cyklist i stadsmiljö
© Sigurd Höyen

Stadslöpning: så utnyttjar du alla hinder i stan

Det finns en mängd olika hinder när man springer i stan. Men i stället för att bara se dem som svårigheter, så kan man utnyttja sig av dem så att löpningen blir både rolig och effektiv.

11 augusti 2017 av Lasse Lyhne

Maxad stadslöpning

En del storstadsbor längtar kanske efter härliga löprundor ute i terrängen, men när det kommer till kritan får de nöja sig med att löpa i asfaltsdjungeln. Det kan vara både stressande och irriterande. Med rätt upplägg kan man dock utnyttja alla möjligheter som stadsbilden erbjuder, och göra löpträningen effektivare, roligare och mer varierad.

Du ska dock inte köra alla dina löppass på detta sätt. Det är viktigt för både huvudet och kroppen att genomföra mer avslappnade löppass ibland, då du håller ett jämnt tempo och en bra rytm. De löppass vi beskriver passar bra att lägga in en eller två gånger per vecka.

Trappor

I stadsmiljön finns massor av utomhustrappor av varierande längd. En del är branta, kräver extra koncentration och kan sätta käppar i hjulet för en jämn och bra löprytm.

Så tacklar du dem

Trappor kan undvikas, men om du ändå stöter på en så bör du sänka farten och löpa kontrollerat uppför – eller passa på att ta en paus och gå upp eller ned för trappan.

Fördelar

Trappor kan jämföras med mycket branta backar. Trapp­löpning ger explosiv styrka i lår, rumpa och vader, vilket innebär att du kan ta långa, kraftfulla steg även på flacka vägar. 

Trafikljus

Att stanna för rött ljus vid vägkorsningar som dyker upp under löprundan kan vara både irriterande och förödande för löprytmen. Och det är bara att glömma att man ska kunna hålla sin planerade kilo­meterfart.

Så tacklar du dem

Det bäs­ta sättet är att helt undvika trafikljusen. Löp t.ex. i par­ker eller i områden där det är relativt lite trafik. Om inte det går så kan du pröva att tajma trafikljusen. Anpassa farten så att den stämmer med att trafikljuset slår om till grönt just när du kommer fram till det.

Fördelar

Den tempoväxling som trafikljusen inbjuder till är bra för din löpträning. Den boostar din kondition och förmåga att pressa dig själv. Dessutom är det bra för ditt rörelse­mön­ster att löpa både långsamt och snabbt. 

Andra trafikanter

Staden är full av fotgängare, cyklister, hundar, bussar, bilar, barnvagnar och andra mer eller mindre snabba löpare. Det innebär trängsel på trottoarerna och riskabla passager över gator och i korsningar. Dessutom kan det vara stressande att hela tiden vara uppmärksam.

Så tacklar du dem

Välj områden med mindre trafik, t.ex. parker eller breda vägar där det finns gott om plats. Tänk på att visa hänsyn när du löper. Lämna plats åt andra – även om det innebär att du måste sänka farten eller gå.

Fördelar

Fartlek har just den fördelen att det gör löpningen till en lek. Det är bra för motiva­tionen och gör att löpningen känns roligare. Dessutom är tempoväxlingar bra för både konditionen och löprytmen..

Trottoarer

Trottoarer kan vara svåra att undvika. De hårda betongplattorna, som de oftast består av, belastar benmusklerna kraftigt. Dessutom gör sprickor och hål i betongen att man riskerar att snubbla eller vricka sig. För att inte nämna alla fotgängare med barnvagnar och hundar som finns på trottoaren.

Så tacklar du dem

Om trottoaren är smal och fylld av barnvagnar, flanörer och andra så är det bara att ta det lugnt. Det finns ingen anledning att stressa sig själv eller andra. Acceptera att du kommer att tvingas stanna eller gå emellanåt. Och vänta med att ge full gas igen tills du kan löpa mer fritt.

Fördelar

Övningen förbättrar förbindelsen mellan hjärna och muskler, dvs. koordinationen. Det gör att du flyttar benen snabbare även vid vanlig löpning. Därmed löper du också snabbare, effektivare och mer dynamiskt..

Gatsten

Ojämna gatstenspartier är kanske det sämsta underlag man kan löpa på. Det är stenhårt (föga överraskande!) och ger en kraftig stötchock upp genom kroppen. Risken för att vricka sig är mycket större än på flacka asfaltsvägar – och gatstenar blir såphala i regn.

Så tacklar du dem

Gatstenspartier är som tur är rätt ovanliga och därför är de också lätta att undvika. Kommer du ändå in på gatsten så bör du ta det lite lugnare eller söka dig in på trottoaren som är lite skonsammare.

Fördelar

Stärker fotlederna och förbättrar stabiliteten i fotlederna. Det minskar risken för framtida fotledsvrickningar och gör att du får ett bättre fotarbete. Det gynnar i sin tur löp­stilen, vilket gör dig till en bättre löpare. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: