Sprint - Hur ofta?

Så ofta bör du sprintträna.

31 augusti 2011

Sprintintervaller är ett perfekt träningsverktyg om man vill finslipa formen inför viktiga tävlingar. Forskning har visat att man får ut mest av spurterna om man lägger in dem med början 8–10 veckor före en viktig tävling. Om du är mycket vältränad kan du ersätta all löpträning med snabba sprintpass tre gånger i veckan under 8–10 veckor. Vi rekommenderar dock att du nöjer dig med 1–2 sprintpass per vecka. Förutom de korta löppassen bör du köra längre intervaller, t.ex. 4 x 1 000 meter, samt en längre distansrunda i lugnt tempo för att öka uthålligheten.

De flesta tävlingar genomförs mellan april och oktober, och därför är det under den perioden som du har nytta av den snabbhet som en förbättrad löpekonomi och kondition ger. Men det finns fler anledningar till att intervaller passar bäst under sommarmånaderna. Vilopausen, som är ca tre minuter mellan varje spurt, kan snabbt bli en kylig upplevelse under vintern.

Men även om du inte har ett lopp i sikte kan du ha nytta av sprintträning. Spurter är t.ex. en effektiv träningsmetod för att behålla formen och snabbheten under vintern. Då räcker det med att träna korta intervaller varannan eller var tredje vecka.

I början är det extra viktigt att ta det lugnt när man sprinttränar. Även om du är erfaren bör du ta det försiktigt under de två första veckorna. Därefter kan du pröva att öka antalet spurter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: