2 mænd løber på bane sprint hurtigt høj fart anstrengt Østerbro stadion

Sprint

Sprintträning påverkar kroppen på flera olika sätt. Det innebär både snabbare löptider och bättre hälsa.

31 augusti 2011

Bättre kondition Kroppens förmåga att ta upp och utnyttja syre avgör hur snabbt du kan springa. Det är syret som gör att du kan utnyttja kroppens bensin – sockerämnet glykogen – till energi och rörelse. Finns det för lite syre kan inte musklerna fungera optimalt.

  • Intervallerna stärker andningsmusklerna så att de kan hjälpa till att utvidga lungorna bättre. Det gör i sin tur att du kan andas in mer luft.

  • Intervallerna ökar också hjärtats slagvolym. Därmed blir hjärtat starkare så att det kan pumpa runt syret snabbare och effektivare till musklerna.

  • Även inuti musklerna ger sprintintervallerna en viss påverkan. De bidrar nämligen till att mängden kapillärer (små blodkärl) ökar. Kapillärerna transporterar syret den sista biten till muskelcellerna.

  • Avslutningsvis händer det även en del djupt inne i muskelcellerna. Antalet små bränsleceller - mitokondrier - blir fler samtidigt som koncentrationen av enzymer inne i mitokondrierna ökar. Musklerna blir således effektivare på att omsätta glykogen och syre till energi.

Resultatet av allt det ovanstående är att kroppen kan ta upp mer syre och att konditionen därför förbättras. Samtidigt blir löpekonomin bättre eftersom den ökade mängden syre som kroppen tar upp utnyttjas effektivare. Konditionen och löpekonomin är de viktigaste parametrarna för att få bättre resultat. När dessa parametrar förbättras blir resultatet garanterat bättre.

Bättre hälsa Men sprintintervallerna gör dig inte bara snabbare – flera studier tyder på att det också är bra för hälsan att höja tempot med jämna mellanrum.

  • Det höga tempot gör hjärtat starkare och håller cirkulationssystemet i trim. Det minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar betydligt.

  • Kroppen blir dessutom bättre på att reglera sockerupptaget. Det beror på att koncentration av små glukosenheter, GLUT4, ökar i muskelcellerna. GLUT4 ser till att blodsockret tas upp snabbt i cellen. På så sätt kan muskelcellerna ta upp den energi de behöver, samtidigt som blodsockret stabiliseras. Det innebär att cirkulationssystemet inte belastas lika hårt och att risken för typ 2-diabetes minskar.

  • Korta intervaller gör också att du kan hålla vikten i schack, eller tom. att du kan gå ned något i vikt. För även om du är i gång under en mycket begränsad tid, så innebär det höga tempot att din efterförbränning ökar. Dvs. att förbränningen fortsätter på en högre nivå i flera timmar efter att träningspasset är slut. Det innebär alltså att du förbränner extra mycket kalorier när du sitter i tevesoffan.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: