© iStock

Spring dig lycklig på tom mage

Du kanske har upplevt det. Du bara flyger iväg i löpspåret och känner varken av håll eller trötthet. Förmodligen har du upplevt runner's high och forskning visar att du känner den bäst på tom mage.

26 juni 2017 av I FORM // Irene Brøndum

Mjölksyran sprutar i benen, men plötsligt känner du varken kramper eller håll. Tvärtom känns det som att du utan problem skulle kunna springa ikapp en gasell. Endorfiner utsöndras i blodet när du springer och nyligen har forskarna också upptäckt att chansen till den eftertraktade kicken är störst när du är lite hungrig.

Nu visar en helt ny kanadensisk studie att det inte bara är endorfiner och cannabinoider som ger löparglädje. Ett forskarteam har nämligen nyligen upptäckt att leptin, vårt mätt­nads­hormon, också spelar en roll för om du ska uppleva runner's high. Leptin är ett hormon som utsöndras från våra fettceller och signalerar till hjärnan att lagret är fullt och att du därför inte behöver äta mer just nu.

Runner's high härstammar från våra förfäder

Hunger är en stark motivationsfaktor och forskarna menar att vi har utvecklat runner's
high som ett incitament till att hitta mat NU. När våra förfäder blev hungriga och av­magrade, och därför utsöndrade mycket lite leptin, kunde de ju inte göra som vi och bara hämta en köttbit i kylen och slänga den på grillen. Det var därför smart att de belönades med naturliga lyckoämnen, som endorfiner, när de sprang, sprang och sprang för att få tag i en läcker kanin eller för att hitta några delikata bär.

Så knäcker du koden till löparruset

  • Spring långt
    Om du drömmer om att dina backar helt plötsligt ska kännas mindre branta ska du inte stanna halvvägs på din runda. Runner's high kommer först efter en längre tids löpning.
  • Spring regelbundet
    Ge inte upp om du inte känner kicken på din första löprunda. Studier avslöjar nämligen att de som regel­bundet springer har lägre nivåer av leptin, oberoen­de av BMI.
  • No pain – no gain
    Det strömmar ut mängder av cannabinoider i kroppen vid hård fysisk aktivitet. Kanske för att de hasch­liknande ämnena utsöndras som reaktion på smärta.
  • Skruva upp dina förväntningar
    Tro kan som bekant flytta berg och tro kan också flytta signalämnen i hjärnan, menar Henning Boecker. Förvänta dig att nästa löp­runda blir en upplevelse för livet. Bara förväntningens glädje kan leda till att du ut­söndrar betydligt mer endorfiner och därmed ökar dina chanser att uppleva en runner's high.
  • Träna utomhus
    Vi producerar i allmänhet mer lyckobringande endorfiner när träningen görs i den fria naturen.
  • Lyssna på bra musik
    Snabb och hög favorit­musik sätter inte bara fart på fötterna, det sätter också extra fart på hjärnans belöningssystem så att du inte tar slut så snabbt.
  • Magisk morgonlöpning
    Många gillar att springa på tom mage. En möjlig för­klaring kan vara att ut­söndringen av leptin från fettvävnaden efter nattens fasta är låg.
  • Ta med din väninna
    Du ökar chanserna till en god upplevelse om du hittar en löparkompis. Forskning från Oxford University visar att roddare som tränar till­­sammans utsöndrar mer endorfiner än de som ror ensamma.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: