Mand løber på vej om vinteren, Sne, Vinter, Total, Koldt, Refleksvest
© Colourbox

Snölöpning

Vinterlöpning är ett måste om du vill bli en bättre löpare. Här är tre goda skäl till varför du bör löpträna hela vintern.

14 november 2011

Form är färskvara Du kan vara i ditt livs form på höstkanten, men fortsätter du inte att träna under vintern så tappar du din fina form snabbt och när löpsuget kommer tillbaka till våren så får du börja om från början.

Konditionen, dvs. hjärta och lungor, kan du hålla igång med alternativa träningsmetoder. En lokal anpassning av de muskler, skelettdelar och nervbanor som används vid löpning, måste till för att resultatet ska bli bra.

En längdskidåkare i världsklass, som har samma testvärden som en maratonlöpare på samma nivå, kommer att bli frånsprungen alla dagar i veckan. Och vice versa.

Kontinuitet Kontinuerlig löpträning är nyckeln till att utvecklas. Håller du igång den centrala kapaciteten, eller till och med ökar den med exempelvis skidåkning, är det lätt att dra på sig överbelastningsskador om du direkt hoppar ur pjäxorna och i löpskorna.

Skidåkningen gör att syreupptagningen förbättras, uthålligheten likaså, men den lokala anpassningen saknas. De delar av kroppen som belastas hårdare vid löpning än vid skidåkning är inte tillräckligt väl förberedda. Du vill springa fort och långt och har central kapacitet för det, men om du saknar den lokala anpassningen blir det inte så snabbt och långt som du vill.

Löpekonomin, dvs. hur energieffektivt du löper, mår heller inte bra av vila. Löpekonomin säger en del om hur bra du utnyttjar din energi. Om två löpare har samma konditionsvärde, men olika löpekonomi, så kommer löparen med bäst löpekonomi att springa mycket snabbare, eftersom han gör av med mindre energi för att ta sig framåt. Ju mer du löper, desto bättre blir din löpekonomi.

Variation Ensidig träning innebär ensidigt slitage. Inte minst på det mentala planet. Att springa på vintern är upplevelsemässigt inte samma sak som att springa på sommaren. Du är mer påklädd, underlaget är helt annorlunda, det doftar inte lika mycket, färre människor är i rörelse, synintrycken varierar.

Du får helt enkelt hitta nya löpvägar, lösa nya problem, anta nya utmaningar. Det är bra för välbefinnandet, och en löpare som mår bra är en löpare som springer bra.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: