© Andreas Mikkel

Snölöp - Hur ofta?

Vädret och viljan avgör hur mycket löpning det blir under vintern. Sikta på minst två rundor i veckan, och komplettera med alternativ träning.

14 november 2011

Väder och snöförhållanden påverkar vilken typ av träning som kan genomföras och hur ofta man kan träna. Är det riktigt kallt med temperaturer under minus 15 grader, är det inte bra för luftrören att löpa snabbt.

Oberoende av vädret så bör du löpa utomhus 2–4 gånger i veckan. Försök att lägga in ett långpass på 45–120 min. beroende på din träningsbakgrund, en jämn, lugn runda på 30–100 min., ett tempopass på 15–45 min. och ett intervallpass.

Tillåter temperaturen eller underlaget inte träningspass med högre fart kan du köra dessa på löpband inomhus eller byta ut dem mot alternativa träningsformer som t.ex. spinning eller roddmaskin.

Tänk på att värma upp lite längre om du ska springa ett snabbt löppass utomhus eftersom det tar längre tid för kroppen att bli varm.

Känn ingen press att köra intervaller. Vintern är tid för långpass. Ju mer du löper, desto bättre lokal anpassning och löpekonomi får du.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: