Snölöp - Hur?

Hur du ska löpa, och vilken typ av träning du ska köra, beror mycket på underlaget. Läs vidare om hur det hänger ihop.

14 november 2011

Vinter är inget enhetligt begrepp. Speciellt inte i Norden. Årstiden erbjuder allt från gnistrande kalla dagar med hårt packad, och inte speciellt hal, snö till snömodd och isfläckar i nollgradigt väder. De olika underlagen ger lite olika förutsättningar för vilken typ av löpträning man kan genomföra. Här följer några exempel:

Packad snö

Packad och relativt nyfallen snö är mycket lätt att löpa på och löpstilen påverkas knappast alls. Det är dock bra att löpa i ett par skor med en lite kraftigare sula som ger ett betydligt bättre grepp i snön.

Passar till Det går alldeles utmärkt att köra löppass med högre tempo som snabbdistans eller längre intervaller. En klassiker, som håller än, är fartlek. Det är en spontan form av intervaller. Ta sikte på ett riktmärke, typ lyktstolpe eller trafikmärke, några hundra meter framåt och spurta dit.

### Is Vid kraftiga temperaturväxlingar, varmt till kallt, uppstår lätt hala partier när den smälta snön fryser till is. Här gäller det att se upp, speciellt om det kommit nysnö som döljer isfläckarna. Löp med ett lite kortare, snabbare steg och luta dig lite framåt så att du inte ramlar bakåt om du halkar. **Passar till** Långa, lugna pass. Undvik tvära svängar. Ta det lugnt och kör hellre 10 minuter längre än 30 sekunder snabbare per kilometer. Försök att löpa avspänt.

Snöslask

Snöslask innebär egentligen inga större problem, här är det snarare fråga om att faktiskt motivera sig att komma ut. Det är med andra ord bra träning för psyket att tvinga ut sig själv när det är blött och kallt vinterväder.

Passar till Slask innebär stora svårigheter att hålla fötterna varma. Skorna blir blöta oavsett om man vill eller inte. Kör snabbdistans eller dela upp distanspasset i två delar med byte av skor och strumpor halvvägs.

### Djup snö Gångvägar, cykelbanor, skoterspår och upptrampade stigar är bra löpvägar på vintern. Har man turen att ha djup snö vid sidan av dessa stråk är det läge för en gammal goding: djupsnölöpning. Löpning i djup snö är perfekt för intervall- och styrketräning eftersom det ställer höga krav på dina muskler samtidigt som du tvingas lyfta benen aktivt. **Passar till** Kortare avstickare under vanliga löprundor. Löp 100 meter i hög fart, pusta ut, kör igen. Upprepa 5–10 gånger.

Träna teknik i snön

Eftersom det är långt till nästa tävling är vintern ett ypperligt tillfälle att fundera över hur du löper och hur din teknik ser ut. På vintern är det säkrast att springa med överkroppen rak och lätt framåtlutad. Löpsteget bör vara något kortare än normalt och med lite högre frekvens. Försök att landa längre fram på foten. Effekten blir en snabbare och effektivare löpstil, som också minskar fallrisken.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: