© Andreas Mikkel

Snö

Löpning i djupsnö tvingar dig att aktivt dra foten upp mot rumpan. Därmed aktiveras de bakre lårmusklerna och höftböjarna i högre grad än när du löper som vanligt.

12 oktober 2010

Starkare muskler ger ett kraftfullare steg och samtidigt förebyggs skador, eftersom svaga lår och höftböjare är en vanlig skadeorsak hos löpare.

Löpstil

Ta korta steg och fokusera på att dra upp foten under dig i stället för att bryta fram genom snön. Fötterna ska pendla upp och ner. Undvik att böja höften och luta dig framåt. Spänn istället bålmusklerna, håll dig upprätt och pendla kraftigt med armarna i takt med benen.

Utrustning

Vattenavvisande överdragsbyxor eller tajts som skyddar bra vid underbenen är praktiskt. Ett par vinterlöpskor som skyddar fötterna mot snön är också bra om temperaturen sjunker under noll. En så kallad gaiter (damask) som skyddar vristerna från snö och kyla kan också behövas.

Tips Snön tvingar dig att lyfta benen mer uppåt än bakåt. Det förbättrar löpstilen och ger dig en effektivare löpekonomi.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: