Snabbare löpare? Börja cykla!

Några minuters tuff träning på motionscykeln kan göra dig till en bättre löpare, visar nya rön.

4 november 2015

Man blir bra på det man tränar på, heter det som bekant. Och det stämmer säkert, men många mils löpning är inte det enda sättet att bli en bättre löpare. Det visar en engelsk studie som publicerats i den erkända tidskriften Journal of Strength and Conditioning Research.

I studien delades 32 erfarna långdistanslöpare som sprang minst 4 mil i veckan in i två grupper: en grupp som förutom vanlig löpträning fick utföra ett kort, men högintensivt, träningsprogram på motionscykel under två veckor, och en kontrollgrupp som fortsatte med sin vanliga löpträning.

Resultatet blev att cykelgruppen efter bara två veckor hade förbättrat sin prestation på ett löptest över 3 kilometer med i genomsnitt 30 sek. (ca 5 %). Gruppen som fortsatte med sin vanliga löpträning förbättrade sig däremot inte alls.

Mot bakgrund av resultatet föreslår forskarna att man kan använda högintensiv cykelträning för att toppa formen inför ett lopp utan att öka löpmängden. Cykelträning kan även vara bra för att hålla sig i form under en skadeperiod.

Så här ska du träna

  • Testpersonerna tränade tre gånger i veckan.
  • Den effektivaste träningen bestod av sex stycken tiosekundersspurter med 30 sek. vila mellan varje.
  • Därutöver värmde de upp i 5 minuter före passet och varvade ned i 5 minuter efter intervallerna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: