Ska jag löpträna efter årstiderna?

Jag är ofta motiverad att löpträna på våren, men senare på året känns löprundorna inte lika lockande. Kan jag planera löparåret så att det blir mindre enformigt och att löpningen känns lika rolig året runt?

23 november 2015

Det kan vara bra att dela in löparåret i olika faser – inte bara för motivationens skull, utan också för att man inte kan vara i toppform året runt. I stället bör du satsa på att toppa formen två gånger per år – t.ex. en gång på våren och en gång på hösten. Se här hur du kan lägga upp löparåret på bästa sätt.

Ett perfekt löparår

VÅR Ljusa dagar och många motionslopp gör att våren är den perfekta årstiden för löpare. Om du har anmält dig till ett lopp så är det nu du ska trappa upp din träning och träna mer specifikt. Eller så kan du använda våren till att bygga upp konditionen och satsa på ett lopp till hösten.

SOMMAR Sommaren är som regel en lite lugnare löpperiod med färre motionslopp. Om du var i form under våren, så är det klokt att ta det lite lugnare nu och bara upprätthålla löpformen. Dra ned på intensiteten, ta med löpskorna på sommarsemestern och njut av lugna avkopplande löprundor.

HÖST Årets andra stora löparhögtid, då det arrangeras många motionslopp som du kan satsa på. Planera din träning, följ eventuellt ett program och använd de sista 3–4 veckorna inför ett lopp till att toppa formen.

VINTER Vintertid finns det ingen anledning att plåga sig med hårda intervaller. Håll istället igång med korta och snabba pass eller långa och lugna löprundor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: