© Istock

Sju tips till det perfekta morgonpasset

Rutin är nyckelordet i samband med morgonpassen. Det handlar om att minimera hjärnaktiviteten. Allt ska helst gå av sig själv.

  • Gå och lägg dig tidigt. Du behöver cirka sju timmars sömn.

  • Ta fram löparkläderna kvällen före. Lägg fram träningskläderna vid sidan av sängen så att det är lätt att ta på dem direkt när du vaknar.

  • Ät en lätt frukost. En banan är bra för magen, så att den inte krånglar. En kopp kaffe ger energi och får dig att gå på toaletten. Ett glas vatten ger dig den viktiga vätskan.

  • Förbered resten av dagen. Det gör dig redo för resten av dagen när löprundan är avklarad. Det innebär också att maten hinner transporteras till magsäcken.

  • Gå på toaletten. För att löprundan ska bli så effektiv och njutbar som möjligt är det viktigt att komma ihåg att gå på toaletten före passet.

  • Börja lugnt. Börja ev. med en kort och snabb promenad. Kroppen är särskilt känslig på morgonen och en promenad ger en skonsam start. Löp sedan långsamt och öka gradvis tempot.

  • Träna teknik. Lägg in både fartökningar och olika teknikövningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: