Sju genvägar till snabbare löptider

Tiden på 5 km kan förbättras betydligt utan att man behöver lägga ner mer tid i löparskorna. Läs om alla de sju genvägarna som gör dig till en riktig fartdjävul.

Det är inte tillåtet att gena i en tävling, men när det gäller förberedelserna kan man gärna korta ner vägen till målet.

Här följer några genvägar till snabbare löptider:

Rödbetskraft: Drick en halv liter rödbetsjuice 2–3 timmar innan ditt 5 km-lopp så presterar du bättre. Magin beror på rödbetans höga innehåll av nitrat som förbättrar kroppens förmåga att förse musklerna med syre.

Studier pekar mot en prestationsökning på ända upp till 15 procent, men realistiskt sett är förbättringen snarare 2–3 procent. Det är dock också en uppskattning – din sluttid ger besked.

Uppskattad tidsvinst: 37 sek.

Koffeinkick: Du kan i lugn och ro fortsätta dricka kaffe innan du ska träna. Den slutsatsen drar i alla fall en forskargrupp vid California State University. De visade att ett koffeinintag strax före en löprunda ökar prestationsförmågan med 1,1 procent. Det låter inte mycket, men det kan vara de sista avgörande 15–20 sekunderna som behövs för att lyckas slå sitt personliga rekord.

Hur mycket koffein som behövs är individuellt och beror på hur van kaffedrickare man är. En riktlinje är 3–6 mg/kg kroppsvikt eller 2–3 koppar kaffe.

Uppskattad tidsvinst: 17 sek.

Logga in här och se de fem övriga genvägarna till snabbare löptider.

Testperson

[image:14147 size=141x196]

Kön: Man Form: Måttligt tränad Ålder: 40 år Längd: 180 cm Vikt: 80 kg

5 km förut: 25 min.

5 km nu: 21 min. 45 sek.

Tidsvinst totalt: 3 min och 15 sek.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: