Kvinnor löper på stranden

”Det är inte samma tävlingshets och konkurrens mellan löparna.”

Sex skäl till att löpa ultra

De flesta är mycket positiva efter att de har deltagit i ett ultra-lopp – med all rätt. Läs här varför du bör löpa ultra.

31 oktober 2017 av Lasse Lyhne

Därför ska du löpa ultra

1. Träningen

Medan träningen inför ett landsvägslopp handlar om tid, tempo och kilometer, så handlar träningen inför ett ultralopp om ”att komma ut och träna”. Det viktiga är upplevelsen och att orka fortsätta. Glöm därför allt om tempo och kilometer­tider, och njut av naturen.

2. Löpupplevelsen

Själva löpupplevelsen blir självklart bättre om du löper på fjället istället för att du joggar runt i ett industri­område i en förort.

3. Belastningen

Till skillnad från maraton som löps i ett konstant tempo som gradvis tröttar ut dina muskler, så löps ultraloppen i ett långsammare och mer varierat tempo. Det är också okej att gå uppför backarna. Det gör att sex mils löpning kan kännas skonsammare än ett maraton.

4. Sociala samvaron

I ett landsvägslopp tävlar du mot andra, i ett ultralopp tävlar du med andra. Distansen gör att man hjälps åt.

5. Prylarna

I ett landsvägslopp behövs i stort sett bara ett par löpskor. Löper du ultra kan du välja på massor av coola prylar: trailskor, ryggsäckar, goretexjackor, gps:er, pannlampor osv.

6. Stationerna 

Medan energistationerna i landsvägsloppen bjuder på vatten och sportdryck, så serveras även pannkakor, mackor och godis m.m. i ultraloppen. 

Vill du ha ännu bättre koll på allt från styrketräning till skador och motivation, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. Vi ger dig de nyaste rönen om träning och inspiration till hur du kan leva ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad irriterar dig mest på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: