Sex bra skäl till att löpträna på vintern

Under vintermånaderna kan det vara svårt att hitta motivationen att löpträna. Lösningen kan vara att anmäla dig till en vintertävling – det kan du tjäna massor på!

4 november 2016 av Jesper U. Larsen

1. Motivation

Din träningsmotivation ökar om du sätter upp ett mål. Om du har en tävling inplanerad så är det mindre risk att du ställer in träningspassen pga. busväder och andra ursäkter.

2. Löpform

Eftersom du tränar målinriktat och kontinuerligt, så kommer du att förbättra din löpform ännu mer under vintern. Dessutom är själva tävlingen ett effektivt träningspass.

3. Energi

Regelbunden motion är viktig för att motverka den vintertrötthet som drabbar en del då det är mörkt och kallt. Loppet och träningen ger både mer fysisk och mental energi.

4. Gemenskap

Vi är generellt mindre sociala på vintern. Övertala dina vänner att anmäla er tillsammans till ett lopp – då finns det en anledning att träffas, både på träning och tävlingar.

5. Upplevelser

Det är alltid roligt att delta i lopp när stämningen är hög och adrenalinet pumpar i kroppen. Väljer du t.ex. ett traillopp får du dessutom en annorlunda löp- och naturupplevelse.

6. Råstyrka

Du blir starkare mentalt av att löpträna på vintern – särskilt om det är busväder. Och under själva loppet pressar du dig mer än du är van vid – dvs. du blir bättre på att ”plåga dig”.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: