Mand løber på strand sommer sol himmel fart grøn t shirt aktiv
Sandträning Du får bättre löpteknik och kondition, starkare löpmuskler samt färre skador.

Sandträning

Den lösa strandsanden är ett utmärkt träningsredskap som gör dig både starkare och snabbare samt minskar skaderisken.

23 juni 2011

Sandträning är effektiv styrketräning för löpmuskulaturen. Efter en träningsperiod på stranden har du blivit starkare i många muskler som inte tränas i vanliga fall när du löper. Dessutom stärks de stora och kraftfulla löpmusklerna i benen och rumpan. När du sedan springer på asfalt igen kommer du märka att dina löprörelser ändrat karaktär så att du får en mer dynamisk och explosiv löpstil med ett kraftfullare frånskjut, en längre svävfas och en betydligt högre fart.

Även när det handlar om kalorier så ökar förbränningen om du springer på stranden. Det mjuka underlaget gör att musklerna tvingas jobba hårdare, vilket i sin tur ökar energiförbrukningen. Resultatet blir att du förbränner 10–20 procent fler kalorier genom att löpa i sanden jämfört med att träna på ett fast underlag.

Mage/rygg När sanden trycks ned vid varje frånskjut så får de så kallade coremusklerna i magen och ryggen jobba extra hårt. De hjälper dels till med att hålla kroppen stabil på ojämna underlag, dels hjälper de till med att föra fram benen dynamiskt över marken. När du sedan löper på asfaltsvägar igen kommer kroppshållningen att vara rakare och höftböjarna spänstigare. Det innebär att du orkar hålla ett dynamiskt och effektivt löpsteg även när du börjar bli trött.

Rumpa De stora sätesmusklerna ska leverera massor av kraft för varje frånskjut i sanden, och det behövs inte särskilt många sandpass förrän styrkan i sätesmusklerna ökat. På asfalt märks detta bl.a. genom ett kraftfullare frånskjut, en längre svävfas och ett effektivare löpsteg. Kort sagt: du blir en bättre löpare.

Baklår Löpare har ofta starka framlår, men svaga baklår. Den obalansen kan orsaka skador. När du löper i sand tvingas baklåret jobba hårdare för att lyfta foten från underlaget. Resultatet blir ett starkare baklår, vilket förebygger skador och ger ett mer explosivt frånskjut.

Vrister Det lösa underlaget belastar också fotlederna en hel del. Det gör att både fotstyrkan och vristspänsten blir bättre. Starka vrister och fötter innebär att en eventuell överpronation, och de problem det orsakar, undviks. Dessutom minskar risken för fotledsvrickningar. Det bästa är dock att du får ett spänstigare löpsteg och mer kraft i frånskjutet vilket gör att du blir snabbare.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: