Kris i slutet av löprundan
© iStock

Så undviker du krisen på slutet av löprundan

Blir du trött på slutet av löprundan och tvingas du gräva djupt efter de sista krafterna så kan det kosta dig många minuter. Vi guidar dig till hur du undviker krisen på slutet, och hur du håller en stabil energinivå under hela loppet.

22 juni 2017 av Lasse Lyhne

Jobbigt på slutet

Även om de sista kilometerna i ett lopp ofta känns lätta eftersom målet är inom räckhåll, så är kroppen ändå trött. Och har du redan plågat dig kan den sista biten in i mål bli jobbig.

Gör så här:

En trött kropp löper sakta. Det är lätt att höfterna och axlarna sjunker ned, och löpsteget tappar sin spänst. Det gäller därför att fokusera lite extra på löpstilen. Spänn magen, räta på ryggen, skjut fram bäckenet och ta korta, snabba steg. Sätt ned fötterna i marken rakt under din tyngdpunkt och se till att ha en kort markkontakt.

Så undviker du det på nytt:

Du kan träna på att hantera kriser i slutet av loppen. En gång i veckan kan du avsluta dina lugna pass med 1–3 km löpning i hög fart. Löp tekniskt bra och med en jämn rytm. Det gör att du vänjer dig att löpa snabbt trots att du är trött. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: