Man med kramp i benet
© iStock

Så undviker du kramp under löprundan

Kramp under löprundan är helt normalt, men inte desto mindre irriterande och förstörande för löprörelsen. Vi guidar dig till vad du ska göra om du får kramp, och hur du kan förebygga problemet.

15 juni 2017 av Lasse Lyhne

Kramp

Muskelkramp kan förstöra en hel löprunda. Kramp uppstår plötsligt – och ofta i slutet av löprundorna – och gör att du tvingas stanna upp. Oftast är det vaderna, baklåren och fötterna som krampar.

Gör så här:

Sluta spring! Stretcha den krampande muskeln och massera den. Kramper förvärras av vätske- och saltbrist och du behöver därför dricka vätska. 

Gärna sportdryck med socker och salt. Drick därefter regelbundet. 

Fortsätt i ett lugnare tempo så att du inte får kramp igen.

Så undviker du det på nytt:

Om du tränar regelbundet så förebygger det kramper i sig själv eftersom musklerna vänjer sig vid belastningen. Men blir du ändå inte av med problemet, så gäller det att du är välhydrerad och har tillräckligt med magnesium och kalcium i kroppen. 

Lätt stretchning innan löprundan kan också fungera. Nyare forskning visar att det är nerverna och inte musklerna som orsakar kramp. Det kan därför löna sig att påverka nervsignaleringen. 

Där har flera okonventionella tips, t.ex. att dricka gurkspad, visat sig fungera! 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: