Man springer för snabbt i början
© iStock

Så undviker du att springa för snabbt i början

Att springa för snabbt i början är ett vanligt misstag som många löpare gör i loppen. Se här hur du rättar till misstaget – och får en mycket bättre sluttid som resultat!

20 juni 2017 av Lasse Lyhne

För snabbt i början

Det här är ett av de vanligaste misstagen som många säkert har gjort någon gång. Benen känns pigga, stämningen är hög och man startar i ett alldeles för högt utgångstempo för att sedan krokna – redan halvvägs.

Gör så här: 

Här handlar det om att reagera snabbt. Det gäller att bromsa den höga utgångsfarten, innan du får för mycket mjölksyra i kroppen. 

Sänk tempot och låt pulsen sjunka en aning. Ett par minuter i ett kontrollerat tempo kan vara tillräckligt för att kroppen ska hinna varva ner. Andas djupt och rytmiskt för att syresätta blodet bättre, och fokusera på att löpa lätt och effektivt. 

Se ev. efter om andra löpare är på väg att hinna ikapp dig, och låt dem komma upp jämsides med dig så att du har någon att löpa tillsammans med och som kan hjälpa dig att hålla farten uppe.

Så undviker du det på nytt: 

Lägg band på dig själv. Använd ditt förnuft och ta det lugnt i början. Löp hellre den första kilometern lite för långsamt än för snabbt. 

Du ska helst känna att det går lite för lätt under den första tredje­delen av loppet. Det kan du snabbt hämta igen under den sista biten. Lär känna ditt målsättningstempo. 

Om du vet hur snabbt du kan löpa en viss sträcka, så vet du också hur snabbt varje km ska gå.

Optimera din löpteknik 

SHFT ONE är världens första digitala löptränare som hjälper dig att optimera din löpteknik. Via en medföljande app guidas du i realtid i dina hörlurar så att din löpteknik blir bättre och bättre! Just nu får du 12 nummer av Aktiv Träning + SHFT ONE för bara 599 kr. Spara 1 476 kr! Klicka här för att komma till erbjudandet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: