Mand løber, halvtotal, Mørkt, Mand løber ved vandet, Gul jakke, Hue, Vanter

Så tacklar du vintervädret

Lyckas du hålla träningslusten vid liv även under vintern, kommer du att vara mentalt starkare och i din bästa fysiska form någonsin när det våras igen. Vill det sig väl kan du räkna med att sätta personligt rekord redan i säsongspremiären.

12 oktober 2010 av Martin Kreutzer

Djupsnö, spegelblanka isvägar eller lervälling behöver inte vara något hinder under löprundan. Ett krävande underlag är dock en tuff utmaning som inte alltid är så roligt att springa på. Men tuff vinterlöpning kan också ge en ny dimension på din träning, förbättra din löpteknik och öka styrkan i ben och fötter.

Löpformen når nya höjder, du är ensam på vägarna, löpstilen blir bättre, du håller kroppsvikten nere og du rensar dina tankar.

Om träningen försummas under vintern kan man inte heller räkna med att löpformen är särskilt bra när tävlingssäsongen står för dörren igen.

I stället för att se vintern som en motståndare, som med ojusta metoder i form av isande nordvindar och meterdjup snö gör allt den kan för att försämra träningsmotivationen, ska du plocka fram allt det positiva som vinterlöpningen faktiskt bjuder på.

Bestämmer du dig för att löpträna i vinter kan du t.ex. få användning för utrustning som du kanske aldrig tänkt använda.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: