Äldre man i löparkläder

Ingen kan springa ifrån döden. Men om du löptränar regelbundet kan du i alla fall leva några år längre, visar ny brittisk forskning.

© iStock

Så mycket behöver du löpa för att leva längre

En studie visar att löpare lever längre. Men det har också betydelse hur mycket du springer om du vill förlänga livet.

23 augusti 2017 av Jesper U. Larsen, Lasse Lyhne, Niels C. Thalund & Hans W. Gottlieb

Löpning är effektivast

I studien jämförde forskarna risken för att dö i förtid i fyra olika grupper. Man kom fram till att mer än 75 minuters löpning per vecka minskade dödsrisken mest.

Mindre än 75 min. löpning i veckan

... är lika med 30 % mindre risk för att dö i förtid.

Löpare som sprang mindre än 75 min. per vecka, hade 30 procent mindre risk att dö i förtid jämfört med de som var inaktiva.

Mer än 75 min. löpning i veckan

... är lika med 43 % mindre risk för att dö i förtid.

Löpare som sprang mer än 75 min. per vecka, hade 43 procent mindre risk för att dö i förtid jämfört med de som var inaktiva.

Mer än 75 min. med andra träningsformer i veckan

... är lika med 22 % mindre risk för att dö i förtid.

Folk som tränade mer än 75 min. per vecka, men som inte löptränade, hade 22 procent mindre risk för att dö i förtid jämfört med de som var helt inaktiva.

En annan studie visar dessutom att endast en timmes löpning kan förlänga ditt liv avsevärt. Läs mer om det här.

Ska du löpträna utomhus i höst, så är en bra vindjacka ett absolut måste. Få en snygg och lätt löparjacka från Diadora + Presentkort till diadora.dk 2 nummer av Aktiv Träning för bara 79:50 kr. Se mycket mer HÄR.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: