Man löper långsamt och snabbt
© Sigurd Höyen

Så lyckas du med löpträningen

Har din löpträning gått i stå och blir dina maxprestationer allt mer sällsynta? Det kan bero på att du gör ett eller flera små misstag. Här visar vi dig hur du kommer på rätt kurs igen.

25 september 2017 av Lasse Lyhne

Sex tips som gör dig till en bättre löpare 

Har du löptränat i mer än ett par månader, så har du kanske redan fått uppleva det som i löparvärlden kallas för ”formplatå”. Dvs. den fas då formkurvan börjar plana ut efter att ha stigit brant under de inledande veckorna. Och har du riktig otur kommer du kanske få vara med om att formkurvan börjar gå åt motsatt håll. 

Som tur är finns det en enkel lösning på problemet: några små, effektiva förändringar gällande din träning, kost och inställning kan nämligen skaka om kroppen rejält och leda till att du kommer i topp­form på nolltid.

Här nedan hittar du sex skäl till att din löpform inte förbättras, och motsvarande sex lösningar som gör att du får fart på din löpning igen.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: