Så lyckas du infria nyårslöftet

Nytt år, nya mål. Vad har du för ambitioner under det kommande året? Vi har valt ut 12 vanliga nyårslöften bland löpare och hjälper dig att nå dina mål.

11 december 2013 av Peter Bollerup Andersen

Champagnen är urdrucken och humöret är på topp. Ett nytt år är snart här och det är hög tid att tänka på sin egen lilla löparkarriär. För hur ska man egentligen göra för att utvecklas och bli en bättre löpare under det kommande året?

Vi hjälper dig på traven med en sammanställning över en rad bra nyårslöften.

Nyårslöfte för löpare: Jag vill gärna gå ned i vikt

Gör så här:

• Om du inte löper längre än en timme åt gången, så behöver du inte fylla på med energi under tiden. Om du vill gå ned i vikt kan du minska kalorivärdet i dina återhämtningsmåltider efter träningspassen.

• Löpare behöver även ha i sig energi före de ska träna. Undvik dock näringsfattigt vitt bröd och ät i stället fullkornsbröd, grönsaker eller grövre produkter. Äter du mycket fibrer är det dock viktigt att de intas i god tid så att de hinner smältas.

• Även om löpning är en effektiv träningsform, så är det främst kostförändring som leder till viktnedgång. Löpningen hjälper dock till genom att öka förbränningen – också efter träning.

• Drick vatten! Både före, om möjligt under, och i synnerhet efter träning. Vatten släcker törsten utan att bidra med kalorier.

• Låt din vikt motivera dig. Varje kilo du går ned gör dig 2–3 sek. snabbare per km. Viktnedgång är en bidragande faktor till snabbare löptider. target="_blank">Här kan du se hur snabb du blir av att gå ned i vikt

Nyårslöfte för löpare: Jag vill att det ska vara roligt att löpträna

Belöna dig själv, gör din löpträning roligare och lämna din komfortzon. Det finns många sätt att öka löplusten.

Gör så här:

• Inse dina begränsningar. Om du hatar att löpa på landsväg, så förlägg dina löprundor till terrängen.

• Uppgradera din löpargarderob och se till att använda bra utrustning. Köp terrängskor om du tränar i skogen och tävlingsskor till intervallpassen, och skaffa en softshelljacka till vinterpassen. Nya prylar är mycket motiverande!

• Sätt upp nya mål allt eftersom. De behöver nödvändigtvis inte handla om att löpa snabbare. Anmäl dig till olika lopp både i Sverige och utomlands på olika distanser och underlag.

Logga in som prenumerant och ta del av de 10 övriga nyårslöftena

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: