Löpare i röda löparskor
© Thomas Dahl

Så förbättrar du din löpteknik

Drömmer du om att löpa snabbare eller längre? Då kanske du ska titta närmare på din löpteknik. Här får du sex tips på hur du förbättrar den.

6 november 2017 av Lasse Lyhne & Christian Neergaard

Därför bör du förbättra din löpteknik

En bra löpteknik leder till:

  • Färre skador
  • Mindre värk
  • Högre fart
  • Bättre löpsteg
  • Snyggare stil

Sex tips som förbättrar din löpteknik

Förutom att jobba konkret med din löpteknik och dina ev. svagheter, kan du göra en rad olika saker för att förbättra din löpförmåga.

Löp mycket

Ju mer du springer, desto bättre löpare blir du. Ett visst rörelse­mönster optimeras ju mer du tränar på det – det är t.ex. skälet till att tennisspelare slår tusentals forehandsslag. Ju fler löpmil du får i benen, desto effektivare kommer du att springa.

Löp varierat

Om du alltid springer i ett visst tempo, så vänjer sig kroppen och hela ditt rörelsemönster vid det tempot. Se därför till att variera ditt tempo under veckans löprundor och kör både korta, snabba pass och långa, lugna. Det tränar både kondi­tionen och uthålligheten.

Löp i skogen

Terränglöpning ger mycket bra träning för löpstilen. Ett omväxlande underlag gör att du automatiskt tvingas att spänna bålen, korta ned steglängden och ha foten i marken så kort tid som möjligt. Tvinga dig själv att springa i hög fart även på tekniskt svåra terrängavsnitt. Det kommer att förbättra din löpteknik ytterligare.

Bli starkare

Dålig löpstil hänger ihop med svaga muskler i mage, rygg, höfter och baklår. Med hjälp av helkroppsövningar som plankan, sidoplankan, utfallssteg, knäböjningar och marklyft kan du dock bli starkare. Stärk också överkroppen med övningar som pull-ups och armhävningar. Styrketräna 2–3 gånger i veckan, ev. i anslutning till dina löprundor.

Sprinta

När du sprinttränar löper du oftast effektivare än när du springer sakta. Du spänner magen mer, du lutar dig mer framåt, pendlar kraftigare med armarna och tar korta, snabba steg och landar på framfoten. Du behöver inte sprintträna så mycket, 4–6 sprintryck à 20–30 sek. 1–2 gånger i veckan efter en lugn distanslöprunda är lagom.

Fokusera

Det krävs att man är fokuserad för att man ska förbättra sin löpteknik. Koncentrera dig alltså lite extra när du springer, och gör en s.k. kroppsskanning ibland då du kollar upp det här hos dig själv:

  • Är du avslappnad i händer och axlar? Knyt händerna hårt och slappna av efteråt. Det minskar eventuella muskelspänningar.
  • Är du avslappnad i axlarna? Dra upp axlarna mot öronen och slappna av efteråt. Det minskar lättare muskel­spänningar som du annars inte märker av.
  • Fokusera på dina armar. Pendlar du med dem längs kroppen och böjer du armbågarna till ca 90 grader?
  • Löper du rakt med bäckenet framskjutet?
  • Är du stabil i bålen? Spänn ryggen och magen så att höften blir stabilare och inte tippar.
  • Tänk på dina steg. Är de tillräckligt korta, och är dina knän lätt böjda vid fotisättningen?
  • Landar du på mitt­foten och har du kort kontakt med marken?
  • Är din andning lugn, djup och rytmisk och andas du genom både näsa och mun?

Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: