Mörkerlöpning i praktiken

När dagarna blir kortare och mörkare och snön faller sjunker energinivåerna snabbt. Därför gäller det att tänka praktiskt för att löprundorna ska bli roliga och effektiva – och för att inte ge upp.

14 november 2011
  • Löp till/från jobbet. Det är bra om du ibland kan utnyttja restiden till att träna. Löp t.ex. till jobbet - eller den sista delen av resvägen om det passar bättre med avståndet. Eller spring hem efter föräldramötet i skolan på kvällen. Om du kör bil till jobbet och du har långt hem så kanske du kan löpa en runda vid jobbet istället. Där finns inte heller något som lockar lika mycket som soffan hemma framför teven.

  • Skräddarsy en runda. Välj en runda som passar till just ditt löparhumör. En del löpare tycker att det är härligt med mörka, leriga eller snötäckta stigar - andra föredrar flacka och upplysta asfaltsvägar. Om du känner att du blir allt för trött när du försöker ta dig fram i djupsnön, så bör du hålla dig till plogade vägar.

  • Tajmningen är viktig. Vissa löpare trivs med att löpträna på morgonen så att de kan slappna av under resten av dagen med gott samvete. Andra föredrar att träna på kvällen då det är lugnare och mindre trafik på vägarna. Ta reda på vad som passar dig bäst - och planera efter det.

  • Snö är härligt. Se på det djupa snötäcket som en rolig utmaning. Lek dig fram i snön och utnyttja det tuffa underlaget till en annorlunda löprunda. Pröva t.ex. att löpa med höga knän i djupsnön, eller gör korta ryck uppför snötäckta backar.

  • Tänk kort och snabbt. Ett kort tempopass på 20 min. ger samma träningsffekt som en långsam löprunda på 50 min. Om du inte riktigt har tid för att träna någon dag, så kan du ge full gas direkt efter uppvärmningen - nöj dig sedan med halva löpdistansen.

  • Välj en favoritrunda. Det är bra om du är bekant med löprundan om vädret plötsligt skulle slå om och bli sämre. Om du t.ex. vet vilka vägar som saltas eller sandas, eller vilka vägar som brukar bli glashala, så underlättar det också när du ska göra olika vägval under löprundan.

  • Var uppmärksam. Mörker och vintertrötta bilister är en farlig kombination för löpare. Se dig för en extra gång om du springer över en väg, och ta på dig en pannlampa och/eller reflexväst så att du syns bättre i trafiken.

  • Lägg fram kläderna. Det blir lättare att komma ut och träna om man förbereder sig mentalt före varje pass. Om du har lagt fram kläderna så känns det mer lockande att ta på sig dem och ge sig ut. Det gäller i synnerhet på morgnarna då det är lätt att hitta en ursäkt för att inte träna.

  • Löp till musik. Att lyssna på musik gör att man inte bryr sig lika mycket om vädret är dåligt. Redan innan den första låten är slut så har du säkert kommit in i en bra löprytm och fått upp värmen. Dessutom kan musiken ersätta klockan. I stället för att löpa i 30 min. kan du göra en spellista med åtta favoritlåtar. Träna så länge låtarna räcker, och sluta när musiken tystnar.

  • Tiden är oviktig. Bli inte frustrerad om du löper långsammare än vanligt. Det gör nästan alla under vintern. Njut i stället av att du bygger upp formen till våren.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: