Läs också

Mand løber ved vandet om morgenen, Sol opgang, Morgentræning

Morgonträning

Morgonträning - Hur?

Morgonträning kräver tillvänjning och rätt inställning. Men med en bra planering och lite tålamod kan alla bli morgonlöpare.

26 maj 2011

Ska du lyckas med att komma igång och träna på morgonen så krävs det att du minimerar de praktiska problem som kan uppstå. Du bör t.ex. undvika att ägna tid på att leta kläder eller fundera på hur långt du ska springa. Du bör också vara beredd på att det kan ta tid att vänja sig vid att träna på morgonen. Låt det ta minst en månad innan du tar ställning till om det är något för dig.

Tänk på att kroppen rent fysiologiskt anpassar sig till morgonpassen och att träningen kommer att kännas mindre jobbig med tiden. Tänk också på hur skönt det känns när träningspasset är avklarat. Den tyngsta biten är därför de första 50 stegen som tar dig från sängen via morgon ritualerna tills du öppnar dörren och ger dig ut.

5 TIPS TILL MORGONLÖPARE

Börja på sommaren. Det är mycket lättare att löpa på morgonen när det är ljust ute och vädret är bra. När vintern sedan kommer med mörker och kyla är du redan en van morgonlöpare.

Skriv träningsdagbok. Om du skriver ned hur du tränar och ser hur du utvecklas blir det lättare att fortsätta träna på morgonen.

Skaffa en träningskompis. Står det någon och väntar på dig är det lättare att komma ut.

Skapa en bra frukostrutin. För en del räcker det med ett glas vatten, andra behöver äta en hel måltid. Pröva dig fram och ta reda på vad som fungerar för dig.

Löp till jobbet. Det krävs självklart en del planering eftersom du behöver ha med ombyteskläder, men ofta räcker det med en bra ryggsäck. Och så bör du kunna duscha på jobbet.

Se fördelarna. Tänk på det positiva med att träningspasset redan är avklarat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: