Mentala tips inför långa löprundor

Den mentala utmaningen kan vara lika tuff som den fysiska när man löper långa rundor. Här är några bra tips som du kan använda när huvudet inte orkar springa längre.

8 januari 2018 av Christian Thestrup

Det gör ont att löpa långt. Den mentala utmaningen är dock ofta större än den fysiska, och dessutom är den förstnämnda svårare att träna. Medan tröttheten i benen smyger sig på långsamt, så kan den mentala slägga som ibland kommer helt utan förvarning påverka motivationen negativt och dämpa lusten att fortsätta springa. Därför har vi sammanställt några bra tips som du kan använda när ditt huvud försöker övertala dig att stanna under löprundan.

1. Dela in de långa löprundorna i etapper. Börja rundan hemifrån och välj ut några riktmärken längs sträckan som du kan fokusera på en i taget. Det kan vara kulturella byggnader, vätskedepåer, nästa energigeléintag eller platser där vänner eller familj hejar på dig. Det gör att löprundan blir mer överskådlig jämfört med om du bara fokuserar på att komma i mål.

2. Räkna upp och ned. I ett maratonlopp använder sig många löpare av taktiken att de räknar hur många kilometer de har löpt, men bara fram till halvmaraton-markeringen. Sedan börjar man att räkna ned igen. För det första kan det kännas avlägset att räkna ända upp till 42, och för det andra slipper man att räkna upp till 30 km-markeringen då många är rädda för att gå in i väggen.

3. Gör det främmande mindre främmande. Du har garanterat en runda därhemma som du har löpt 100 gånger och där du hela tiden vet exakt hur långt du har kommit. Föreställ dig att du löper på den sträckan och att du mentalt ser kända platser passera förbi.

4. Lägg dig i rygg på en medlöpare. Haka på någon av de andra löparna och håll deras tempo. Det är ett bra sätt att koppla in autopiloten och slå bort alla negativa tankar – så länge man inte luras med i ett tempo som man inte riktigt orkar hålla.

5. Håll igång hjärnan. Ibland kan det hjälpa att lösa matematiska uppgifter, ibland kan man sjunga sånger – alltså inne i sitt eget huvud. Musik eller ljudböcker är också bra för att få tiden att gå när man är ute på en lång löprunda. Ladda ner en låtlista med den musik som motiverar dig mest, eller leta upp en spännande ljudbok eller podd som kan hålla uppe din koncentration.

Ge din träning en boost!

Just nu kan du få de suveräna bluetooth-hörlurarna Sudio TRE Sport för ett lika suveränt pris tillsammans med Aktiv Träning. Sudio TRE Sport är tillverkade i en exklusiv skandinavisk design. Förutom att ljudet är utmärkt och passformen är perfekt, så är batteritiden hela 9 timmar vid användning, 10 dygn i standby-läge och räckvidden är hela 15 meter. Hörlurarna är dessutom svett- och vattenavvisande, de har röststyrning och musiken kan styras och mobilsamtal kan besvaras utan att du behöver ta upp mobilen ur fickan.

Få Sudio TRE Sport tillsammans med 4 nummer av Aktiv Träning för BARA 179:50 kr (+ 39:50 kr i porto). Du sparar hela 887 kr. Men vänta inte för länge – vi har bara ett begränsat antal. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket är ditt huvudsakliga träningsmål nu i vår?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: