© iStockphoto

Maxad vinterlöpning

Fyra erfarna löpexperter delar med sig av sina bästa tips om hur man behåller motivationen och glädjen under vinterns löpträning.

2 januari 2013

Vi har frågat fyra erfarna löpexperter om vad man kan göra för att undvika löpdepression på vintern. För även om det kan ta emot att ge sig ut och springa i kyla och mörker, så känns det oftast inspirerande och bra när man väl kommer ut och tränar. Och förutom att du kommer i bättre form, så förbättras också din moral och viljestyrka.

Anders Szalkai har tillhört den svenska eliten sedan mitten av 90-talet. Nuförtiden hjälper han löpare på alla nivåer att komma i form. Här är hans bästa tips för att behålla träningsmotivationen under vintern.

1. Träna på löpband. Det är tidseffektivt att springa på löpband samtidigt som det är lätt att variera träningspassen. Och så är det alltid bra väder!

2. Träna med andra. Om en löparkompis står och väntar på dig blir det lättare att träningen verkligen blir av.

3. Träna på varmare breddgrader. Det är både inspirerande och utvecklande att resa iväg söderut på en veckas träningsläger när det är som kallast härhemma.

Ta del av fler bra tips om vinterlöpning Klick på pdf:en och se fler bra tips om vinterlöpning från ultralöparen Jonas Buud, löptränaren Ulf Friberg och vintertriatleten Andreas Svanebo.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: