Så mycket tränar maratonlöpare som gör under 3 timmar

Cykel- och löparappen Strava har offentliggjort träningsdata från 4 000 London Marathon-löpares träning inför fjolårets lopp.

25 juli 2016

Även om vi alla har hört talas om löpare som med minimal träning har genomfört maraton på fantomtider, så visar Stravas data att det behövs en hel del träning för att genomföra ett maraton under tre timmar.

Genomsnittlig träningsmängd de 12 sista veckorna inför London Marathon:

5+ timmar: Km: 23 per vecka Träningspass: 2 Träningstid: 2 timmar och 30 min.

4-5 timmar: Km: 29 per vecka Träningspass: 3 Träningstid: 3 timmar.

3-4 timmar: Km: 43 per vecka Träningspass: 4 Träningstid: 3 timmar och 51 min.

Under 3 tirmmar: Km: 68 per vecka Träningspass: 7 Träningstid: 5 timmar och 22 min.

Sub 3-timmarslöparna tränade som mest fyra veckor innan loppet. Då löpte de i snitt 84 km.

Source #Strava

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: