Fördelar med att gå: Ingen tidsförlustMinskad trötthetLindrigare träningsvärkSnabbare återhämtningLägre skaderiskMer tid att njuta under löprundan

Gå ibland under maratonloppet

Genom att växla mellan att löpa och gå under ett maratonlopp kan du förebygga träningsvärk men ändå få lika bra sluttid.

1 april 2015

Det är ingen katastrof om man som motionslöpare känner för att gå kortare sträckor under ett maraton. Tvärtom kan det vara en bra taktik som inte alls behöver påverka sluttiden negativt.

Det visar en tysk studie med 42 amatörlöpare som inför Kassel Marathon deltagit i tre månaders maratonträning. Under loppet delades löparna in i två grupper. Den ena gruppen sprang hela sträckan, medan löparna i den andra gruppen stannade och gick i en minut efter var 2,4:e kilometer.

Lite överraskande visade det sig att löparna i bägge grupperna genomförde loppet på nästan samma tid – strax över fyra timmar. De löpare som omväxlande löpte och gick fick mindre muskelvärk och var inte lika trötta efteråt; av dem upplevde bara fem procent extrem trötthet, medan den siffran var hela 40 procent i löpgruppen.

– Det tyder på att gå- och löpmetoden minskar belastningen på kroppen. Därför kan den taktiken i hög grad rekommenderas till icke-elitlöpare eftersom de kan uppnå samma sluttid utan att överbelasta kroppen, menar forskarna som ligger bakom studien.

Träna på gå- och löpmetoden:

Det är inte bara under långa lopp som maraton som det är bra att växla mellan löpning och gång. För nybörjare är det ett bra verktyg för att på kort tid klara allt längre distanser utan att riskera skador. Metoden passar också bra till tempoträning. Här är ett förslag på hur du kan växla mellan gång och löpning beroende på hur vältränad du är. När du går är tanken inte att du ska släpa dig framåt; du ska istället fortsätta gå med raska steg.

  • NYBÖRJARE: 1 min. löpning – 1 min. gång.
  • NÅGOT ERFARNA: 2–4 min. löpning – 1 min. gång.
  • ERFARNA: 4–6 min. löpning – 1 min. gång.
  • MYCKET ERFARNA: 4–8 min. löpning - 30 sek. gång.

Source #Journal of Science and Medicine in Sport

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: