Bakom Sondre Moens häftiga maratonrekord: så har han tränat!

Norrmannen Sondre Moen har med sitt suveräna, europeiska maratonrekord (2:05.48) satt en helt ny standard för europeiska löpare. Vi har tittat närmare på hans prestation, hans träning och hans löparkarriär och kan avslöja att hårt arbete och 100 procent dedikation är ett par av de viktigaste ingredienserna.

8 december 2017 av Lasse Lyhne

I söndags levererade Sondre Moen det som med all rätt kan kallas för årets löpprestation. Och det under ett år då vi både har fått se Nikes sub2-projekt och tre världsrekord i halvmaraton för kvinnor.

Den norske löparen vann Fukuoka Marathon före flera stora, afrikanska namn på fantomtiden 2:05.48. Den snabbaste tiden någonsin av en europé.

Fem anledningar

  • Det finns minst fem anledningar till att Moens prestation är något alldeles extra.
  • Moen är den förste löparen född utanför Afrika som löpt ett maraton under 2:06.
  • Tiden är en förbättring av Moens eget maratonrekord från tidigare i år med 4 minuter och 19 sekunder.
  • Tiden är en förbättring av danske Henrik Jörgensens nordiska rekord, som har stått sig sedan 1985, med hela 3 minuter och 55 sekunder.
  • Moen vann loppet och slog både den olympiske guldmedaljören från 2012 Stephen Kiprotich och förhandsfavoriten Bendan Karoki.
  • Moen löpte varje km på 2:59 i snitt. Han löpte halvmilen från 30–35 km och från 35–40 km på 14:37 resp. 14:38.

Suveränt år

Tiden är kulmen på ett mycket framgångsrikt år, där Moen har satsat 100 procent på sin löpning och bland annat tillbringat 217 dygn på höghöjdsläger.

Under samma period har Moen tränats av den italienske supertränaren Renato Canova. Han berättar en del om deras samarbete på det amerikanska löparforumet, Letsrun, och i en intervju direkt efter rekordloppet avslöjade han en rad intressanta och överraskande saker:

Bland annat kom han in på att Moen i början skulle bli mer ”kenyansk” i sin löpträning. Det innebar mycket mer träning på hög höjd, mycket mer träning i grupp och att lyssna mycket mer på sin kropp istället för på sin klocka. Därmed skulle Moen bli av med de mentala spärrar som begränsat honom tidgare.

Tränarens knep

Canova ville också att Moen skulle sluta äta alla möjliga olika kosttillskott för att få honom att fokusera mer på sig själv och själv ta ansvar för sina prestationer istället för att skylla på en massa yttre faktorer.

Canovas första steg var att få Moen att löpa snabbare på korta distanser. Moen har under de senaste månaderna också satt personbästa på 3 000 meter (7:52), 5 000 meter (13:20), 10 km landsväg (27:55) och halvmaraton (59:47).

Canova har varit imponerad över Moens inställning och dedikation. Han ökade Moens veckoträningsmängd betydligt, och i sommar tillbringade Moen 50 dygn ensam i bergen i Sestriere. Där löpte han i snitt 22 mil per vecka och genomförde bl.a. ett långpass på 45 km i 3:35 min/km-tempo.

Canova har också ökat tempot under några av Moens mer specifika träningspass: Moen löpte riktigt många km i 3 min/km-fart, vilket motsvarar hans maratontempo. Många tempopass var 25–27 km långa.

De sista veckorna inför rekordloppet sprang han bl.a. 7 x 3 km med 1 km ”jogg” mellan varje. Alla 3 km-intervallerna genomfördes under 9 minuter, medan tempot under 1 km-”pausen” var 3:25 min/km.

Mentala spärrar

Canova säger att han hoppas att Moens prestation ska visa att fantastiska resultat inte beror på hudfärg utan på den träning man lägger ner, och att fler andra europeiska löpare ska bli inspirerade av Moens prestation och börja att träna och leva med samma dedikation som han har gjort.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad irriterar dig mest på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: