Mand løber, total, Rød trøje, Løbestil, 3 billeder
© Jakob Helbig

Skippa hälisättningen

Landar du på hälen när du springer kommer du förr eller senare att skada dig. Det anser anhängarna av de nya löpstilarna Chi- och Pose-running.

5 oktober 2010 av Martin Kreutzer

Jobbar man i stället med sin teknik och byter löpstil kan man se fram emot ett skadefritt löparliv, få ny löparglädje och uppnå snabbare tider.

Enligt de nya löpkoncepten är hela idén bakom traditionell hälisättning biomekaniskt förkastlig. För varje gång du landar på hälen framför kroppens tyngdpunkt bromsar du inte bara kroppens framåtrörelse, vilket i sig är ett stort energislöseri, utan utsätter också benet för våldsamma krafter. På sikt kan det utveckla sig till segdragna skador.

I de nya stilarna flyttar man i stället isättningen från hälen och så långt in under kroppens tyngdpunkt som möjligt. Chi- och Pose-running bärs fram av energiska frontfigurer som slår hårt på trumman för sina respektive koncept.

Även om Chi- och Pose-running har mycket gemensamt finns det några rätt stora skillnader. I stora drag rör det sig om följande:

Pose Chi
Högre fart = högre kadens Högre fart = längre steg
Landning på trampdynan Landning på mittfoten
Foten dras upp under höften Foten dras upp bakom rumpan
Armarna pendlar avslappnat Armarna dras medvetet bakåt
Höft och baklår styrketränas Bålen styrketränas
Utpräglat fokus på fysiologin Utpräglat fokus på psykologin

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: