Så springer de bästa i världen

Lär dig att ”tröskelträna” som de bästa maratonlöparna i världen.

25 april 2017

Få en supersnygg Diadora-löparjacka med Aktiv Träning och spara över 600 kr. Läs mer HÄR

Det är ingen hemlighet att maratonlopp generellt domineras av löpare från Kenya och Etiopien.

Tidigare trodde man att östafrikanernas dominans hade något med gener, fysik eller miljö att göra, men under senare år har forskare påpekat att det kanske i större utsträckning är något så enkelt som träningen.

De östafrikanska löparna använder sig i hög grad av tröskelträning, som inte är lika utbrett här hemma. Här springer man snabbare än joggning, men långsammare än intervall. Över lag springer man mycket på känsla och träningen har faktiskt en del fördelar gällande uthållighet och progression.

Det finns flera olika typer av tröskelträning, beroende på vilken sorts löpare du är.

Fartlek

För den motivationspräglade löparen. Fartlek är en mindre strukturerad löparform där du skiftar mellan att göra ryck och att jogga lugnt. Du springer på känsla och styr själv när du vill rycka och när du vill jogga. Ryck görs i tröskelfart och varar rätt länge. Vanligtvis 5–7 min.  

Intervaller

För den strukturerade löparen. Här är ett förbestämt förhållande mellan pauser och intervallängder. Pauserna ska vara korta och intervallerna långa. Spring 6–10 min och pausa en fjärdedel av intervalltiden. Springer du 8 min i tröskelfart ska pausen vara 2 min.  

Progressiv träning 

Här ligger fokus på att långsamt öka tempot på turer mellan 8 och 15 km. Man börjar med att jogga och ökar sedan tempot en aning för varje kilometer. Den sista halvan av rundan springs i tröskelfart. Progressiv träning ger fartkänsla, vilket är ett viktigt verktyg när man vill springa distanser längre än 10 km. 

Tempolöpning

Om du tränar för 10 km eller längre. Under tempolöpning springer du 5–10 km i din tröskelfart, beroende på din form. Det är en klar fördel att jogga ett par km först så att du är varm innan du sätter fart. Denna typ av träning är för dig som inte pausar och som gärna vill springa fritt. 

Du kan läsa mer information och tröskelträning och hur du räknar ut din tröskelfart här. 

Klä dig väl inför de långa löparrundorna

Just nu kan du få en riktigt bra lättviktslöparjacka från Diadora tillsammans med Aktiv Träning.

Jackan är 100 % vindtät och yttertyget har bra andningsförmåga tack vare de väldesignade ventilationspanelerna.

Finns i både herr- och damstorlek.

Läs mer om jackan och det fina erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: